Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 15 października 2021 r., sygn. II SA/Kr 982/21

Administracyjne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Bator (spr.) po rozpoznaniu w dniu 15 października 2021 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze sprzeciwu R. G. na decyzję Wojewody z dnia [...] lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia wydania decyzji z naruszeniem prawa i odmowy uchylenia decyzji 1/ uchyla zaskarżoną decyzję; 2/ zasądza od Wojewody na rzecz R. G. kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego;

Uzasadnienie

Starosta [...] decyzja z dnia 12 stycznia 2021 r. nr [...] działając na podstawie art. 151 § 2 , art. 146 § 2 w zw. z art. 145 § 1 pkt 4 i 5, art. 104 K.p.a., art. 80 ust. 1 pkt 1, 81 ust. 1 pkt 2 art. 82 ust 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane w zw. z art. 25 ustawy z dnia 13 lutego 2020r. o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw stwierdził, że decyzja Starosty [...] 25 lipca 2019r. zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę obejmująca sześć budynków mieszkalnych jednorodzinnych z wew. instalacjami wod - kan, c.o., gazowa i elektryczną,- wzl gazu i prądu, dojścia i dojazdy, wewnętrzną drogę dojazdową - I etap obejmujący budynek 1a dojścia i dojazdy na działkach nr [...], [...] w miejscowości Z., gm. N., dla R. G. została wydana z naruszeniem prawa (art. 28 ust. 2 ustawy Prawo budowlane w zw. z 10 Kpa). Jednocześnie organ odmówił uchylenia powyższej decyzji, ponieważ w wyniku wznowienia postępowania mogłaby zapaść wyłączenie decyzja odpowiadająca w swej istocie decyzji dotychczasowej. W uzasadnieniu organ wskazał, że w toku wznowionego postępowania, celem ustalenia okoliczności istotnych dla sprawy Starostwo Powiatowe w W. pismem z dnia 6.02.2020r. zwróciło się do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w W. o przeprowadzenie pilnej kontroli w zakresie ustalenia, czy na działce J. O. (dz. nr. [...] w m. Z. ) znajduje się czynna płyta gnojowa do składowania obornika oraz ustalenie kiedy ona powstała, a także określenie funkcji budynków zlokalizowanych na tej działce oraz ustalenie z jakich materiałów zostały one wykonane. Z protokołu z kontroli przeprowadzonej przez PINB w W. w dniu 24.02.2020r. wynika, że na działce nr [...] w m. Z. znajdują się: budynek mieszkalny, zgodnie z oświadczeniem właściciela, murowany, ocieplony, z dachem dwuspadowym krytym dachówką betonową; budynek gospodarczy o konstrukcji szkieletowej murowano (pustak betonowy) drewnianej z wypełnieniem drewniane - murowanym. Budynek kryty dachówką betonową z dachem dwuspadowym; wzdłuż ściany północnej budynku gospodarczego zlokalizowana jest płyta betonowa gnojowa ze ściankami do wysokości 1,1 m wykonanymi z pustaków oraz cegły o zewnętrznych wymiarach 1,6m na 6,8 m, zlokalizowana w odległości ok 1,5m od istniejącego ogrodzenia z działką nr [...]. J. O. oświadczył, iż płyta gnojowa przy budynku gospodarczym powstała ok. 70 lat temu, oraz że ok. 4 lat temu wyremontował istniejącą starą płytę gnojową poprzez wymianę w istniejącym obrysie ścian osłonowych wraz z uszczelnieniem płyty betonowej. W dniu 25.03.2020 r. wpłynęło pismo R. G., w którym wniosła o stwierdzenie legalności istniejącej na dzień dzisiejszy betonowej płyty gnojowej na dz. [...]. Organ stwierdził, że ponieważ bezsporną okolicznością jest, że J. O. nie brał udziału w postępowaniu zakończonym decyzją ostateczną Starosty [...] z dnia 25 lipca 2019r. to istota niniejszej sprawy sprowadzała się do odpowiedzi na pytanie, czy skarżącemu przysługiwał przymiot strony w tym postępowaniu. W postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę pojęcie strony, o której mowa w art. 28 kpa (każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek}, zostało zawężone przez przepis art. 28 ust. 2 ustawy Prawo budowlane do inwestora oraz właściciela, użytkownika wieczystego lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu. Regulacja zawarta w tym przepisie Prawa budowlanego ma charakter lex specialis w stosunku do art. 28 kpa, ogólnej reguły definiującej pojęcie strony w postępowaniu administracyjnym. O obszarze oddziaływania obiektu, w świetle art. 3 pkt 20 ustawy Prawo budowlane, możemy mówić tylko w stosunku do terenu znajdującego się w otoczeniu obiektu budowlanego (w sprawie którego toczy się postępowanie administracyjne o wydanie pozwolenia na budowę), jeżeli przepisy odrębne wprowadzają ograniczenia w zagospodarowaniu, w tym zabudowy tego terenu związane z tym obiektem. J. O. w złożonym wniosku o wznowienie postępowania podnosi, iż jako właściciel działki [...] w m. Z. , winien był być stroną postępowania gdyż, w jego ocenie, obszar oddziaływania budynku nr [...] a wraz z projektowanymi utwardzonymi chodnikami i projektowaną wewnętrzną drogą dojazdową na działce [...] i [...], obejmuje działkę [...], której jest właścicielem. Starosta [...] podniósł, iż z zatwierdzonego weryfikowaną decyzją projektu budowlanego wynika, iż budynek "[...]", został zaprojektowany we wschodniej części działki nr [...] w m. Z. Odległość projektowanego budynku od najbliżej położonych działek sąsiednich wynosi: od strony wschodniej (drogi) 8,24m, od strony północnej 5,82m. Budynek ten został również zaprojektowany w odległości ponad 8m od działki [...], której właścicielem jest J. O., w odległości ok 15 m od budynku gospodarczego znajdującego się na działce wnioskodawcy oraz w odległości ok 22 m od budynku mieszkalnego znajdującego się na tej działce. Mając na uwadze wyżej opisane odległości projektowanego budynku od granicy z działką J. O., oraz biorąc pod uwagę wysokość projektowanego budynku wynoszącą ok 8,11 m, a także, iż został on zaprojektowany od strony północno - wschodniej działki J. O., nie sposób uznać zarzutów wnioskodawcy dotyczących ograniczenia dopływu światła oraz pozbawienia w możliwości wykorzystania działki [...] dla budowy/rozbudowy budynku mieszkalnego. Podnoszona we wniosku kwestia zacieniania działki wnioskodawcy, biorąc pod uwagę kierunki świata oraz projektowaną lokalizację budynku la, nie znajduje uzasadnienia w przedmiotowej sprawie. Nawet nowa, potencjalna zabudowa działki J. O. budynkiem mieszkalnym w przepisowych odległościach, tj. usytuowanie ściany z oknami w odległości w odległości 4 m od granicy z działką, w opisanej sytuacji wyklucza kwestię dotycząca obszaru oddziaływania wynikającą z przepisów dot. przesłaniania (§13 ) i zacieniania (§ 60) określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Z uwagi na ww. odległości, nie znajdują również potwierdzenia w niniejszej sprawie wskazane przez wnioskodawcę naruszenia § 271 ww. rozporządzenia. W tym miejscu należy nadmienić kwestię prowadzonego przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w W. postępowania administracyjnego w sprawie legalności płyty gnojowej usytuowanej na działce [...] w m. Z. . Przedłożone w toku postępowania przez R. G. oraz jej pełnomocnika dokumenty i zdjęcia, co do których została określona data ich wykonania, (biorąc pod uwagę datę nabycia przez inwestorkę nieruchomości - wg Księgi wieczystej nr [...] - 25.09.2017r.) wskazują, że w okresie w którym została sporządzona mapa sytuacyjno-wysokościowa do celów projektowych, na działce J. O. nie znajdowała się czynna płyta gnojowa, której lokalizacja została stwierdzona przez nadzór budowlany w trakcie przeprowadzonej kontroli w dniu 24.02.2020r. Co więcej, przedstawiona przez R. G. opinia biegłego sądowego M. W., sporządzona dnia 04.10.2020r. do sprawy sygn. akt I Ns 483/10, w sprawie z wniosku Banku [...] w W. przy uczestnictwie K. O. i innych o zniesienie współwłasności, dział spadku i podział majątku wspólnego, wskazuje, iż wokół budynku gospodarczego znajdował się chodnik betonowy. Organ po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału dowodowego w sprawie uznał, iż na podjęte rozstrzygnięcie w sprawie wznowienia postępowania nie ma wpływu kwestia legalności płyty gnojowej znajdującej się na działce [...] w m Z. lecz ustalenia obowiązującego na tym terenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Teren, na którym planowana jest realizacja inwestycji, objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Niepołomice, obszar "B", obejmujący wsie : Ochmanów, Podłęże, Słomiróg, Staniątki, Suchoraba, Zagórze, Zakrzowiec i Zakrzów, zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej w Niepołomicach, z dnia 19 12.2005r. nr XLI/581/05 (dalej MPZP). Projektowane budynki oraz zabudowa istniejąca na działce J. O. znajdują się na terenie oznaczonym w MPZP symbolem MRJ - zabudowa zagrodowa j mieszkalnictwa jednogodzinnego. Jako przeznaczenie podstawowe dla tego terenu została ustalona funkcja mieszkaniowa obejmującą istniejącą i nową zabudowę wraz z zabudowaniami gospodarczymi, hodowlanymi i produkcji rolniczej, zabudowa jednorodzinna o niskiej intensywności (§ 13 MPZP). Zatem bezspornym faktem jest, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza na tym terenie lokalizację zabudowy zagrodowej, przez którą zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie należy rozumieć W szczególności budynki mieszkalne, budynki gospodarcze lub inwentarskie w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych oraz w gospodarstwach leśnych. Zatem, zarówno na terenie działek inwestycyjnych jak i na terenie działki J. O. dopuszczalne jest usytuowanie nowej zabudowy zagrodowej jak i rozbudowa już istniejącej. Tym samym na działce stanowiącej aktualnie własność J. O., zgodnie z MPZP dopuszczalne jest usytuowane budynków gospodarczych, inwentarskich oraz innych budowli rolniczych, przez które zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 7 października 1997r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie cyt: "rozumie się przez to budowle dla potrzeb rolnictwa i przechowalnictwa produktów rolnych, w szczególności takie jak: zamknięte zbiorniki na płynne odchody zwierzęce, płyty do składowania obornika, silosy na kiszonki, silosy na zboże i pasze, komory fermentacyjne i zbiorniki biogazu rolniczego." Zlokalizowanie na działkach nr [...] [...] budynków mieszkalnych których notabene realizację dopuszcza miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obowiązujący na rozpatrywanym obszarze powoduje, że zostają równocześnie ograniczone możliwości zagospodarowania działki nr [...] jako działki zagrodowej. Ograniczone bowiem zostają możliwości zlokalizowania budowli rolniczych na tej działce, z uwagi na określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 7 października 1997r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie odległości poszczególnych obiektów np. od pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi jak i granic działek sąsiednich., które wynoszą np. w odniesieniu do płyt do składowania obornika odpowiednio: 25m i 4 m, zaś od otworów okiennych i drzwiowych w tych pomieszczeniach min. 30m. Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że działka nr [...] w m. [...] znajduje się w obszarze odziaływania przedmiotowej inwestycji, tj. budowy obejmującej sześć budynków mieszkalnych jednorodzinnych z wew. instalacjami wód - kań, c.o., gazową i elektryczną, wzl gazu i prądu, dojścia i dojazdy, wewnętrzna droga dojazdowa - I etap obejmujący budynek la dojścia i dojazdy na działkach nr [...], [...] w miejscowości Z., gm. Niepołomice, dla R. G., a jej właściciel J. O. powinien być stroną postępowania zakończonego decyzją z dnia 25 lipca 2019 r. Podkreślić należy natomiast, że projekt budowlany zatwierdzony ww decyzją Starosty Wielickiego został sporządzony zgodnie z wymogami wynikającymi z planu miejscowego. Jest przy tym wykonany przez osoby posiadające wymagane uprawnienia budowlane i legitymujące się aktualnymi na dzień opracowania projektu zaświadczeniami o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego. Zatwierdzony projekt budowlany jest kompletny i zawiera wszystkie wymagane elementy, w myśl art. 34 ustawy Prawo budowlane określającego wymagania, jakie powinien spełniać projekt budowlany. Starosta Wielicki podniósł, iż zgodnie ż przyjętym rozwiązaniem zawartym w art. 35 ust. 1 pkt 1 i 2 Prawa budowlanego, organ architektoniczne - budowlany nie jest uprawniony do sprawdzenia zgodności z przepisami projektu architektoniczno-budowlanego, a wyłącznie do przeprowadzenia takiej kontroli w odniesieniu do projektu zagospodarowania działki lub terenu. W tej sytuacji zdaniem Starosty Wielickiego gdyby wnioskodawca uczestniczył w postępowaniu o pozwolenie na budowę - wydana zostałaby decyzja odpowiadająca w swej istocie decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę z dnia 25 lipca 2019r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00