Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 27 października 2021 r., sygn. II SA/Ke 764/21

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Armański Sędziowie Sędzia WSA Jacek Kuza (spr.) Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal Protokolant Starszy inspektor sądowy Urszula Opara po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 października 2021 r. sprawy ze skargi E. T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] sierpnia 2021 r. [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Sygn. akt II SA/Ke [...]

UZASADNIENIE

Samorządowe Kolegium Odwoławcze zaskarżoną decyzją z [...] sierpnia 2021 r. [...], po rozpatrzeniu odwołania E. T., od decyzji z [...] maja 2021 r. wydanej z upoważnienia Burmistrza [...] i Gminy S. odmawiającej przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku ze sprawowaniem opieki nad dziadkiem, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 kpa, utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu Kolegium nie zgodziło się z organem I instancji, że wnioskowane świadczenie nie powinno zostać przyznane, gdyż nie da się ustalić daty powstania niepełnosprawności. Przytaczając wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 października 2014 r. K 38/13 oraz orzecznictwo sądów administracyjnych ugruntowane po wydaniu tego wyroku, Kolegium wskazało, że nie jest dopuszczalne oparcie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego na tej części art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 111, ze zm.), zwanej dalej "u.ś.r.", która została uznana za niezgodną z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP.

Niezależnie od powyższego organ II instancji podkreślił, że żądane świadczenie nie może zostać wnioskodawczyni E. T. przyznane z powodu braku spełnienia warunków określonych w art. 17 ust. 1a u.ś.r. Organ wskazał, że wnioskodawczyni jest wnuczką M. N. - osoby wymagającej opieki, który jest wdowcem. Nie jest zatem spokrewniona z dziadkiem w pierwszym stopniu. M. N. ma troje dzieci. Jeden syn pracuje zawodowo, drugi pozostaje na niskim świadczeniu rentowym, a córka pracuje w Wielkiej Brytanii. W sprawie istniałyby przesłanki do przyznania świadczenia gdyby dzieci M. N. nie były w stanie zadośćuczynić obowiązkowi alimentacyjnemu, przy czym nie chodzi tylko o brak możliwości sprawowania przez nie opieki, ale również o brak możliwości dostarczenia przez nie środków pieniężnych potrzebnych do zapewnienia odpowiedniej opieki przez inne osoby. Taką okolicznością, która mogłaby uzasadniać niemożność spełnienia obowiązku alimentacyjnego byłoby posiadanie przez dzieci uprawnionego do opieki orzeczeń o znacznym stopniu niepełnosprawności. Takie orzeczenia nie zostały jednak przedstawione.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00