Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 26 sierpnia 2021 r., sygn. I SA/Wr 526/20

Podatek dochodowy od osób prawnych

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Dagmara Dominik-Ogińska Sędziowie: Sędzia WSA Anetta Makowska-Hrycyk (sprawozdawca) Sędzia WSA Katarzyna Radom Protokolant: starsza specjalista Agnieszka Dąbrowska po rozpoznaniu w dniu 26 sierpnia 2021 r. w Wydziale I na rozprawie sprawy ze skargi A spółki z o.o. z siedzibą we W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] lipca 2020 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

1. Postępowanie przed organem.

1. Przedmiotem zaskarżenia w niniejszej sprawie jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS, organ interpretacyjny) z dnia (...)r. nr (...)L, dotycząca przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865 ze zm.; dalej jako: "u.p.d.o.p.") w zakresie oceny, czy w opisanym stanie faktycznym przyznana A spółce z o.o. z siedzibą we W. (dalej jako: Strona, Skarżący, Wnioskodawca, Spółka) "kwota różnicy ceny" i "rekompensata finansowa" podlega wyłączeniu z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. Jak wynika z akt sprawy, Strona prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu energią elektryczną. W związku z dokonanymi transakcjami sprzedaży energii elektrycznej na rzecz odbiorców końcowych, Strona złożyła wniosek do spółki Zarządca Rozliczeń S.A. o wypłatę: 1) "kwoty różnicy ceny" na podstawie art. 7 ust. 1 w zw. z art. 8 ustawy z dnia 28 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2538 ze zm.) oraz 2) "rekompensaty finansowej" na podstawie art. 7 ust. 1b w zw. z art. 8 ww. ustawy, otrzymując następnie na rachunek bankowy "kwotę różnicy ceny" za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2019 r. oraz "rekompensatę finansową" za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia 2019 r. W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytania: 1) Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym przyznana Wnioskodawcy "kwota różnicy ceny" winna być zakwalifikowana jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?; 2) Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym przyznana Wnioskodawcy "rekompensata finansowa" winna być zakwalifikowana jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? W ocenie Strony zarówno "kwota różnicy ceny", jak i "rekompensata finansowa" przyznane zgodnie z art. 7 ust. 1 i ust. 1b w zw. z art. 8 ustawy z dnia 28 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw nie powinny być kwalifikowane jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, stosownie do wyłączenia określonego w art. 12 ust. 4 pkt 14 u.p.d.o.p. Celem poparcia zajętego stanowiska Spółka podniosła, że zgodnie z art. 7 ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną lub dystrybucji energii elektrycznej może zwrócić się do Z. S.A., z wnioskiem o wypłatę m.in.: "kwoty różnicy ceny" (art. 7 ust. 1) - tj. kwoty na pokrycie różnicy między wielkością przychodów za obrót energią elektryczną na rzecz odbiorców końcowych, o których mowa w art. 5 ust. 1, określoną na podstawie średnioważonej wolumenem ceny energii elektrycznej na rynku hurtowym powiększonej o pozostałe koszty jednostkowe, o których mowa w ust. 4 pkt 1, a wielkością przychodów wynikających z zastosowania cen energii elektrycznej, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, lub cen i stawek opłat za energię elektryczną stosowanych w dniu 30 czerwca 2018 r., o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, obliczonej zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie ust. 2, za okres od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 30 czerwca 2019 r. oraz "rekompensaty finansowej" (art. 7 ust. 1b) - tj. kwoty na pokrycie różnicy między wielkością przychodów za obrót energią elektryczną na rzecz odbiorców końcowych, o których mowa w art. 5 ust. 1a, określonej na podstawie średnioważonej wolumenem ceny energii elektrycznej na rynku hurtowym powiększonej o pozostałe koszty jednostkowe, o których mowa w ust. 4 pkt 1, a wielkością przychodów wynikających z zastosowania cen energii elektrycznej, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, lub cen i stawek opłat za energię elektryczną stosowanych w dniu 30 czerwca 2018 r., o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, za okres od dnia 1 lipca 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r., obliczonej zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie ust. 2. Zdaniem Strony z żadnego z przepisów u.p.d.o.p. nie wynika, że wskazane powyżej kwoty stanowią przychód (dochód) w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, podatnik nie jest zobowiązany pomocy tej wykazywać w swoich przychodach (dochodach) do opodatkowania. Następnie Strona podniosła, że na gruncie u.p.d.o.p. przychodem podatkowym jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została ujęta w katalogu zawartym w art. 12 ust. 4 u.p.d.o.p. W art. 12 ust. 1 pkt 1-11 u.p.d.o.p., ustawodawca wymienił jedynie przykładowe kategorie pożytków, których otrzymanie kreuje u podatnika przychód podatkowy. Za źródło przychodu uznaje się każdy zindywidualizowany stosunek prawny, zdarzenie lub stan faktyczny, z którym wiąże się uzyskanie przychodu, zaś wyjątki od tej zasady muszą wynikać z konkretnego przepisu ustawy wyłączającego bądź zwalniającego konkretny dochód z opodatkowania. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 u.p.d.o.p., do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Wnioskodawca na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje energię elektryczną na rzecz odbiorców końcowych. Z uwagi na znaczny wzrost kosztów energii elektrycznej oraz wprowadzone ograniczenia w kształtowaniu cen na rzecz odbiorców końcowych, Spółce przysługuje zwrot "kwoty różnicy cen" oraz "rekompensata finansowa", o którą wystąpił oraz którą otrzymał. Skoro "zwrot różnicy ceny" i "rekompensata finansowa" pochodzą ze środków budżetu państwa wypłacanych w ramach programu rządowego, to nie stanowią przychodu podatkowego. Tym samym spełnione zostały przesłanki wskazane w art. 12 ust. 4 pkt 14 u.p.d.o.p. Na poparcie swojego stanowiska Spółka powołała się na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 kwietnia 2017 r., Znak: 1462-IPPB6.4510.46.2017.1.AG, z której- jak wskazała - wynika, że możliwość zastosowania ww. przepisu jest uzależniona od łącznego spełnienia następujących przesłanek: 1) uzyskany przychód musi stanowić przychód z otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy, praw czy też innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń; 2) nieodpłatne świadczenia są finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, i jednocześnie; 3) nieodpłatne świadczenia są finansowane lub współfinansowane w powyższy sposób w ramach programów rządowych. Powyższe przesłanki zostały spełnione

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00