Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 26 sierpnia 2021 r., sygn. I SA/Po 380/21

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Nikodem Sędziowie WSA Izabela Kucznerowicz WSA Karol Pawlicki (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Walocha po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 sierpnia 2021 r. po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 sierpnia 2021 r. sprawy ze skargi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe - Nadleśnictwo [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] stycznia 2021r.,nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za rok 2017. oddala skargę.

Uzasadnienie

Burmistrz Miasta i Gminy [...] decyzją z dnia [...] 2020 r. określił Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe - Nadleśnictwo [...] wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2017 r. w kwocie [...]zł.

W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że w deklaracji na podatek od nieruchomości na 2018 r. jako grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej zostały wykazane grunty o powierzchni [...] m2, w tym grunty leżące pod liniami energetycznymi. Powyższe grunty na podstawie umów z dnia [...] stycznia 2015 r. oraz z dnia [...] stycznia 2015 r. objęte są służebnością przesyłu na rzecz Spółek: Polskie Sieci [...] SA oraz E. Operator Sp. z o.o.

Organ zaznaczył, że Spółka korzystająca ze służebności przesyłu prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji i przesyłu energii elektrycznej, a na gruntach będących w zarządzie podatnika posadowione są linie energetyczne, będące własnością tego podmiotu. Organ wskazał, że zgodnie z zapisami aktu notarialnego operator sieci musi mieć ciągły dostęp do przedmiotowych gruntów, w celu usuwania awarii i konserwacji, remontów i modernizacji posadowionych na nich budowli, a także dokonywania wycinki drzew i krzewów w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpiecznej pracy linii i urządzeń elektroenergetycznych.

W ocenie organu dokonanie właściwej wykładni art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 716 ze zm. - dalej: "u.p.o.l.") powinno doprowadzić do stwierdzenia, że grunty są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej przez Spółkę, która to działalność jest decydująca i dominująca oraz co do zasady wyłącza prowadzenie na nim działalności leśnej. Organ zaznaczył, że również oględziny nieruchomości potwierdziły, że na tych gruntach nie jest prowadzenia działalność leśna - grunty te są wykoszone, brak jest zalesień, jedynie małe samosiejki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00