Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 sierpnia 2021 r., sygn. I SA/Ol 128/21
Środki unijne; Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Renata Kantecka Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Górska sędzia WSA Andrzej Brzuzy (sprawozdawca) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 4 sierpnia 2021r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi J. P. na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie odmowy przyznania dopłaty z tytułu zużytego materiału siewnego 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) zasądza od Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa kwotę 200 zł (dwieście złotych) na rzecz J. P., tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z 25 czerwca 2019 r. J. P. (dalej jako: "strona", "skarżący", "wnioskodawca") wystąpił do Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w "[...]" (dalej jako: "Kierownik BP", "organ", "organ I instancji") - o przyznanie dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany, mającej charakter pomocy de minimis w rolnictwie (dalej jako: "wniosek o dopłatę"). We wniosku tym oświadczył m.in., że prowadzi działalność wyłącznie w sektorze rolnym, nie jest powiązany osobowo lub kapitałowo z innymi podmiotami oraz zadeklarował, jako grunty obsiane ww. materiałem siewnym (dwie działki o nr ewidencyjnym "[...]") o łącznej powierzchni 6,48 ha (k. 1/5 akt administracyjnych). Do wniosku dołączył również fakturę VAT na zakup tego materiału z 19 września 2018 r. (k. 1/8 akt administracyjnych).
Decyzją z "[...]", nr "[...]" Kierownik BP odmówił wnioskodawcy przyznania pomocy finansowej. W uzasadnieniu organ stwierdził, że dokonując kontroli administracyjnej wniosku o dopłatę oraz kontroli krzyżowej z wnioskiem o przyznanie jednolitej płatności obszarowej, płatności za zazielenienie oraz płatności dodatkowej, a także płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi ograniczeniami (ONW) - dalej jako: "wniosek obszarowy" na rok 2019, że ww. wniosek obszarowy został przez stronę wycofany, a sprawa umorzona. Dodał jednocześnie, że mając na uwadze charakter pomocy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa (art. 40d. ust. 1-3 i art. 40c. ust. 2 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych - t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 945, ze zm., dalej jako: "ustawa rolna") należy przyjąć, że pomoc przysługuje właścicielowi, który jest w posiadaniu gruntów ornych objętych dopłatami i obsianych kwalifikowanym materiałem siewnym, po spełnieniu warunków określonych ww. przepisach. Organ I instancji wskazał też, że podczas weryfikacji wniosku obszarowego stwierdzono błędy kontroli krzyżowej (błąd 4929) polegające na tym, że działki ewidencyjne o nr "[...]", zadeklarowane we wniosku skarżącego o dopłatę, zostały również zadeklarowane na innych wnioskach pomocowych o płatności obszarowe w kampanii ich składania w roku 2019. Dotyczy to innego producenta rolnego o nr 058050146 (M. P.), który w swoim wniosku pomocowym na rok 2019 i jego zmianie z 30 maja 2019 r., zadeklarował, m.in. te same działki ewidencyjne co skarżący. W podsumowaniu organ ten stwierdził, że to wskazuje na wyzbycie się przedmiotowych działek przez wnioskodawcę na rzecz innego producenta, co jednocześnie spowodowało, zdaniem Kierownika BP wycofanie wniosku obszarowego przez skarżącego. Organ I instancji podniósł również, że osoba, która nie jest posiadaczem działek wskazanych we wniosku o dopłatę i zaprzestała prowadzenia działalności rolniczej nie może uzyskać korzystnej decyzji w tym przedmiocie.