Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 24 czerwca 2021 r., sygn. I SA/Go 155/21
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Juszczyk-Wiśniewska Sędziowie Sędzia WSA Dariusz Skupień Asesor WSA Zbigniew Kruszewski (spr.) Protokolant Starszy sekretarz sądowy Agnieszka Czajkowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 czerwca 2021 r. sprawy ze skargi ze skargi T. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego na rok 2018 oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Pismem z [...] lutego 2021 r. T. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: skarżąca), reprezentowana przez radcę prawnego M.R.-K. wniosła skargę na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (powoływanego dalej jako: organ odwoławczy, Dyrektor Oddziału Regionalnego) z dnia [...] stycznia 2021 r. nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: Kierownik Biura Powiatowego) z dnia [...] października 2020r. nr [...] odmawiającą skarżącej przyznania płatności w ramach wsparcia bezpośredniego na 2018 r.
Z uzasadnienia decyzji organu odwoławczego wynikał następujący stan sprawy.
Skarżąca złożyła wniosek o przyznanie o przyznanie płatności w ramach wsparcia bezpośredniego na rok 2018 do działek rolnych o łącznym obszarze 200,15 ha. Skarżąca ubiegała się jednolitą płatność obszarową (JPO), płatność na zazielenianie (PZZ), płatność dodatkową o płatność do powierzchni roślin strączkowych na ziarno (PSTR).
U podstaw decyzji organu I instancji o odmowie przyznania żądanych płatności legło w pierwszej kolejności ustalenie, o braku podstaw do uznania, że skarżąca jest spółką samodzielnie prowadzącą działalność rolniczą, posiadającą autonomię w zakresie zarządzania, jak również brak jest dowodów potwierdzających samodzielność ekonomiczną gospodarstwa. Kierownik Biura Powiatowego uznał, spółka należy do grupy podmiotów powiązanych kapitałowo i bądź osobowo, oraz spójnie zarządzanych, tworzących de facto jedno gospodarstwo, prowadzone przez osoby powiązane ze S.T. oraz J.G.. Kierownik Biura Powiatowego uznał, iż takie elementy jak: powiązania organizacyjne poszczególnych podmiotów, struktura osobowa (te same osoby fizyczne oraz prawne występujące w imieniu rozmaitych podmiotów w odrębnych postępowaniach) świadczą o tym, że poszczególne podmioty występujące w 2018 r. o płatności zostały utworzone jedynie w celu uzyskania środków z Unii Europejskiej (również w ramach programów: płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego i ONW) z pominięciem ograniczenia co do deklaracji powierzchni i degresywnych stawek płatności. Kierownik Biura Powiatowego uznał, iż zaszły podstawy do stwierdzenia zamierzonej koordynacji pomiędzy powiązanymi podmiotami. Zorganizowanie kilku spółek kapitałowych przez tych samych udziałowców w realiach rozpoznawanej sprawy jest sztucznym działaniem w celu obejścia modulacji wynikającej z przepisów prawa ustanowionych w : art. 13 oraz art. 15 ust. 2 Ustawy z dnia 5 luty 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1341, dalej: u.p.s.w.b.) - oraz innych przepisach prawa.