Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 marca 2021 r., sygn. III SA/Gl 263/20

Prawo geologiczne i górnicze

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Jużków Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Herman Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 24 marca 2021 r. sprawy ze skargi W.D. na decyzję Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty podwyższonej za wydobycie kopaliny bez koncesji oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z [...] r. nr [...] Prezes Wyższego Urzędu Górniczego po rozpatrzeniu odwołania skarżącego W. D. od decyzji Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego we W. z [...] r. znak: [...], ustalającej mu opłatę podwyższoną za wydobycie [...] ton piasków i żwirów:

1. uchylił zaskarżoną decyzję;

2. ustalił skarżącemu opłatę podwyższoną za wydobycie bez wymaganej koncesji, w okresie pomiędzy [...] r. a [...] r., [...] ton kopaliny - piasków i żwirów na działce nr [...], obręb O., gmina Z., powiat [...], województwo [...], w wysokości [...] złotych;

3. zobowiązał stronę do wniesienia podwyższonej opłaty w wysokości 60% ustalonej kwoty, tj. [...] złotych na konto Gminy Z. i w wysokości 40% tej kwoty, tj. [...] złotych na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

W podstawie prawnej Prezes WUG powołał art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256), w związku z art. 4 ust. 3 oraz 140 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 3 ustawy z 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2019 r. poz. 868, z późn. zm.), a w uzasadnieniu przedstawił stan faktyczny sprawy.

Wskazał, że Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego we W. uzyskał informację o prowadzeniu nielegalnego wydobycia kruszywa w rejonie miejscowości O.. Celem jej zweryfikowania, pracownicy Okręgowego Urzędu Górniczego we W. przeprowadzili w [...] r. wizję terenową w rejonie działki o numerze ewidencyjnym [...] obręb N. oraz działki o numerze ewidencyjnym [...] obręb O., obydwie położone w gminie Z.. W trakcie wizji terenowej stwierdzono, że na północno-zachodniej części działki nr [...] znajduje się wyrobisko będące miejscem poboru kruszywa. Teren działki był nieogrodzony, a dojazd do niej możliwy był od południowej strony drogi gruntowej, łączącej miejscowości N. i O.. Podczas wizji na terenie działki nr [...] nie było ludzi, maszyn i urządzeń, lecz wzdłuż dłuższej osi wyrobiska, przy jego górnej krawędzi, widoczne były ślady przejazdu maszyn. Około 400 metrów na południowy zachód od wyrobiska znajdującego się na działce nr [...] widoczne było wyrobisko na działce nr [...]. Zgodnie z treścią protokołu z wizji: "Wyrobisko na działce nr [...], obręb O. charakteryzuje się stromymi (nachylenia do ok. 90°), świeżo ukształtowanymi skarpami, osiągającymi wg wizualnej oceny 4 m wysokości. Od strony wschodniej i południowej widoczne były ślady przejazdu maszyn. Skarpy wyrobiska uformowane w utworach piaszczysto - żwirowych, piaszczystych (piaski średnie) i gliniastych. Zalegające ponad kruszywem gliny należy zaliczyć do nieużytecznego nadkładu. Grunt był wilgotny. (...) Na terenie działki nr [...] nie było ludzi, maszyn i urządzeń".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00