Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 11 lutego 2021 r., sygn. I SA/Ol 10/21
Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Renata Kantecka (sprawozdawca) Sędziowie sędzia WSA Jolanta Strumiłło sędzia WSA Przemysław Krzykowski po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 11 lutego 2021 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Gminy A na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy A kwotę 680 (słowie: sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z 27 sierpnia 2020 r., uzupełnionym pismem z 23 października 2020r., Gmina A (dalej: "skarżąca", "wnioskodawczyni", "Gmina") zwróciła się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej prawa do częściowego odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z budową Centrum B w oparciu o indywidualnie ustaloną proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2h ustawy o VAT.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Zrealizowała projekt
pt.: "[...]", z pełnym zapleczem technicznym, socjalnym i biurowo-administracyjnym oraz pełną infrastrukturą instalacyjną, wyposażeniem i elementami niezbędnymi do ich prawidłowego funkcjonowania. Inwestycja została oddana do użytkowania w 2015 r. i przekazana w administrowanie samorządowej jednostce budżetowej Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji (wcześniej Centrum C - jednostka budżetowa włączona w struktury MOSiR). Dyrektor MOSiR odpowiada za zarządzanie obiektem, właściwą organizację i funkcjonowanie oraz efektywne gospodarowanie powierzonym mieniem. Środki finansowe na te cele pochodzą z budżetu Gminy.
W projekcie przyjęto założenie, że Centrum B (dalej: "B", "Centrum") będzie w 100% wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej (sprzedaż biletów wstępu), w związku z czym Gmina odliczyła w całości podatek naliczony od wydatków na inwestycję. Jednakże B jest wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych (sprzedaż biletów wstępu), jak i niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatne korzystanie przez szkoły). Gmina nie jest w stanie przyporządkować wydatków wyłącznie do jednego rodzaju działalności i rozważa możliwość korekty VAT dla tej konkretnej inwestycji przy zastosowaniu proporcji innej niż określona w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193 ze zm.), dalej "rozporządzenie".