Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 19 stycznia 2021 r., sygn. I SA/Łd 469/20

Podatkowe postępowanie; Interpretacje podatkowe

 

Dnia 19 stycznia 2021 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiktor Jarzębowski Sędziowie: Sędzia WSA Agnieszka Krawczyk Sędzia WSA Paweł Kowalski (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 19 stycznia 2021 roku sprawy ze skargi ze skargi Miasta P. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] roku nr [...] [...] w przedmiocie odmowy wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] roku nr [...] [...]; 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej postanowieniem z [...] r. utrzymał w mocy własne postanowienie z dnia [...] r., którym odmówił Miastu P. wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT podatku naliczonego, zapłaconego dostawcom i usługodawcom, którzy dostarczyli materiały i wykonali usługi na potrzeby realizacji inwestycji i wystawili Miastu faktury VAT zawierające ten podatek oraz sposobu dokonania odliczenia podatku naliczonego poprzez złożenie korekt deklaracji VAT-7 za okres 2016-2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe: Miasto P. jest Miastem na prawach powiatu i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilno-prawnych. Od 1 stycznia 2017 r. Miasto rozlicza podatek VAT wspólnie z jednostkami organizacyjnymi objętymi centralizacją rozliczeń na podstawie art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego. Miasto wykonuje zadania własne oraz zlecone na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym. W latach 2007-2018 Miasto zrealizowało projekt pn. "Budowa nowej [...] w P.", w wyniku którego powstał obiekt A. Wartość ogółem zrealizowanego projektu w latach 2007-2018 wyniosła 34.431.010,67 zł, w tym w latach 2015-2018 34.263.174,17 zł. Obiekt realizowany był z przeznaczeniem pod różnego rodzaju funkcje: bibliotekę, sale konferencyjne, kino, kawiarnie, sale wykładowe, organizowanie imprez artystycznych. W trakcie prac wykończeniowych, podczas wyposażania obiektu, gdy był on tylko częściowo wykorzystywany i nie mógł być jeszcze wykorzystywany do działalności odpłatnej Miasto tymczasowo zawarło z instytucją kultury [...], zwaną dalej [...] umowę użyczenia. Wynikało to stąd, iż z uwagi na trwające prace wykończeniowe i wyposażanie obiektu [...] nie uzyskiwała z tytułu jego wykorzystywania żadnych przychodów. Jako, że obiekt nie jest typową biblioteką, lecz obiektem o różnym przeznaczeniu [...] będzie w oparciu o ten obiekt uzyskiwać przychody. Będą to przychody z najmu i wydzierżawiania pomieszczeń, działalności kina, warsztatów edukacyjnych, odpłatnego korzystania z wystaw edukacyjnych interaktywnych. Przychody z tego tytułu będą stanowić dochody [...]. Miasto natomiast będzie czerpać dochody z tytułu korzystania z majątku komunalnego przez [...] na podstawie zawartej umowy dzierżawy, dochody te będą wpływać do budżetu Miasta. W celu ustalenia wartości rynkowej czynszu dzierżawnego Miasto zleciło wykonanie operatu szacunkowego, który był podstawą do ustalenia wysokości stawki czynszowej. Stawka ta ma zatem wartość rynkową. Wysokość czynszu dzierżawnego została oszacowana w wysokości 9.400 zł za miesiąc plus podatek VAT 23% łącznie 11.562 zł brutto, czynsz płatny jest w okresach miesięcznych. Obiekt A jest obiektem nowo wybudowanym. Status prawny dzierżawcy obiektu A to instytucja kultury w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Instytucja kultury, jako osoba prawna, jest odrębnym w stosunku do gminy podmiotem prawa, z własnym majątkiem, środkami trwałymi, przychodami oraz kosztami, samodzielnie gospodarującą w ramach posiadanych środków, w tym dotacji otrzymywanych od Miasta, będącego organizatorem [...]. Wnioskodawca wskazał, że ponosił wydatki w latach 2007-2018 w związku z budową [...] w P.. Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione są na Miasto P.. Obiekt zrealizowany w ramach projektu pn. "Budowa nowej [...] w P." został zaliczony przez Wnioskodawcę na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych podlegających amortyzacji. Obiekt został oddany do użytkowania (w całości) 9 listopada.2018 r.. Miasto użyczało budowany obiekt wraz z wyposażeniem (w całości) [...] w okresie od 3 stycznia 2019 r. do 3 stycznia 2020 r. na podstawie umowy użyczenia. Użyczenie obiektu (w całości) nastąpiło po uprzednim otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie. Użyczenie było nieodpłatne. Przed podpisaniem umowy dzierżawy efekty realizowanego projektu Wnioskodawca wykorzystywał do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Na etapie realizacji projektu Wnioskodawca nie przewidywał wykorzystywania efektów projektu do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca podjął decyzję o zmianie sposobu wykorzystania obiektu po złożeniu w dniu 22 lipca 2019 r. wniosku Dyrektora [...] o zawarcie umowy dzierżawy. Wyrażenie zgody na wydzierżawienie obiektu nastąpiło w drodze uchwały Rady Miasta P. z dnia [...] r. nr [...]. Zmiana sposobu wykorzystania obiektu nastąpiła 2 stycznia 2020 r., poprzez podpisanie umowy dzierżawy. Po zmianie sposobu wykorzystania efektów zrealizowanego projektu Wnioskodawca wykorzystuje je do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przed zmianą sposobu wykorzystywania przedmiotowej inwestycji była ona wykorzystywana do celów niepodlegających opodatkowaniu, natomiast po jego zmianie wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.). Przed zmianą sposobu wykorzystywania przez Wnioskodawcę przedmiotowej inwestycji była ona wykorzystywana tylko do czynności innych niż prowadzona działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Po zmianie sposobu jej wykorzystywania jest wykorzystywana tylko do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT . Wnioskodawca dokonał odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na inwestycję w związku z przyłączem kanalizacji wodociągowej i ciepłowniczej oraz sanitarnej (kanalizacja służy działalności opodatkowanej podatkiem VAT w związku z zawartymi umowami dzierżaw z B Spółką z o.o. i C Spółką z o.o., której zadania przejmuje obecnie Spółka D. Odliczenia te były dokonane w czerwcu i listopadzie 2018r. i wykazane w deklaracjach VAT-7 złożonych do Urzędu Skarbowego w lipcu i grudniu 2018 r.. Umowa dzierżawy pomiędzy Miastem a [...] została zawarta 2 stycznia 2020r. z mocą obowiązującą od 4 stycznia 2020r. na czas nieokreślony. Przewidywany roczny obrót z tytułu przedmiotowej dzierżawy wyniesie około 112.800 zł. Wysokość czynszu dzierżawnego ustalona została na podstawie operatu szacunkowego z 2 grudnia 2020 r. Zgodnie z art. 150 i 151 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zakresem wyceny objęte było prawo własności przedmiotu wyceny. Celem wyceny było określenie wartości rynkowej nieruchomości będącej przedmiotem wyceny dla celu sprzedaży w drodze przetargu. Metodologią wyceny było podejście porównawcze przy zastosowaniu metody porównywania parami. Zmiana wysokości czynszu uzależniona jest od wzrostu wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Czynsz dzierżawny nie jest związany z nakładami poniesionymi na inwestycję. Czynsz roczny stanowi 0,33% nakładów na inwestycję. Czynsz dzierżawny pokryje poniesione koszty na inwestycję. Czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na inwestycję w okresie 305 lat. W skali budżetu Miasta obrót z tytułu ww. dzierżawy nie jest znaczący, natomiast w związku z sytuacją panującą w kraju każda kwota, która wpływa do budżetu Miasta ma znaczenie. Inwestycja nie była realizowana ze środków poakcesyjnych. W trakcie trwania umowy użyczenia Wnioskodawca korzystał z obiektu: na podstawie umowy użyczenia, w celu prowadzenia zadań statutowych [...], nieodpłatnie, nie występują rozliczenia z tego tytułu, koszty eksploatacyjne ponosiła [...], było to świadczenie nieodpłatne. W trakcie trwania umowy dzierżawy Wnioskodawca korzysta i będzie korzystał z obiektu: na podstawie umowy dzierżawy, w celu prowadzenia [...], miesięczny czynsz z tytułu dzierżawy, koszty eksploatacyjne ponosi [...], jest i będzie to świadczenie odpłatne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00