Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 3 grudnia 2020 r., sygn. II SA/Sz 683/20

Zabezpieczenie społeczne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj Sędzia WSA Maria Mysiak po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 3 grudnia 2020 r. sprawy ze skargi S. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy W. z dnia [...] r. nr [...], II. uchyla decyzję Wójta Gminy W. z dnia [...] r. nr [...]

Uzasadnienie

1. W dniu 30 stycznia 2020 r. S. W. (dalej przywoływana jako: "Skarżąca") wystąpiła z wnioskiem do GOPS o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu opieki nad matką wraz z oświadczeniem o rezygnacji z prawa do przyznanego specjalnego zasiłku opiekuńczego.

2. Wójt Gminy W. (dalej przywoływany jako: "Organ pierwszej instancji") decyzją z dnia [...] lutego 2020 r., nr [...], po rozpatrzeniu wniosku odmówił przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Swoje stanowisko Organ uzasadnił niespełnieniem ustawowych przesłanek do otrzymania wnioskowanego świadczenia, tj. okolicznością powstania niepełnosprawności matki po 25 roku życia oraz okolicznością posiadania przez Skarżącą uprawnienia do specjalnego zasiłku opiekuńczego, z którego zamierza zrezygnować dopiero z dniem przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. Jednocześnie Organ wskazał, że Skarżąca nie wyraziła zgody na rezygnację z pobieranego świadczenia.

3. Skarżąca, działając poprzez profesjonalnego pełnomocnika, wniosła odwołanie od ww. decyzji, której zarzuciła:

- naruszenie prawa materialnego, poprzez zastosowanie normy prawnej wyrażonej w art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, której część została uznana za niekonstytucyjną w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną ze względu na datę powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki, a przez to naruszenie art. 190 ust. 1 Konstytucji RP,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00