Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 22 grudnia 2020 r., sygn. II SA/Ol 807/20

Administracyjne postępowanie

 

Dnia 22 grudnia 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Sędziowie sędzia WSA Adam Matuszak sędzia WSA Bogusław Jażdżyk po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 22 grudnia 2020 roku sprawy ze skargi Stowarzyszenia A na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie dopuszczenia do udziału na prawach strony w sprawie zmiany zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym oddala skargę.

Uzasadnienie

Postanowieniem z "[...]" r. Starosta "[...]" (dalej: "Starosta", "organ pierwszej instancji"), odmówił dopuszczenia Stowarzyszenia "[...]" (dalej: Stowarzyszenie") do udziału na prawach strony w postępowaniu administracyjnym w sprawie zmiany zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym na linii "[...]", wszczętym na wniosek "[...]" (dalej: "Przedsiębiorca").

W uzasadnieniu podał, że Stowarzyszenie uzasadniło swój wniosek istnieniem interesu społecznego przejawiającego się w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo publiczne, w bezpieczeństwie w ruchu drogowym, w trosce o zdrowie i życie pasażerów komunikacji regularnej w krajowym transporcie drogowym, w racjonalnym pojmowaniu kontroli społecznej nad postępowaniem administracyjnym, w pełnym zaspokajaniu potrzeb przewozowych dla wszystkich obecnych i potencjalnych pasażerów na tych liniach regularnych, w podwyższaniu jakości i standardu, a w szczególności bezpieczeństwa wykonywanych przewozów i w zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w środowisku świadczącym usługi transportu drogowego osób. Zgodnie z § 5 pkt 6 lit. b Regulaminu Stowarzyszenia celem stowarzyszenia jest udział w postępowaniach administracyjnych lub sądowych na prawach strony polegający na uczestnictwie na prawach strony w postępowaniach administracyjnych dotyczących wydania licencji lub zezwolenia na dana linię komunikacyjną. Starosta stwierdził, że te cele nie mają związku z przedmiotem postępowań wszczętych na wniosek Przedsiębiorcy, gdyż z tych celów dotyczy działalności w zakresie wydania licencji oraz zezwoleń na nową linię komunikacyjną. Natomiast przedmiotem postępowania prowadzonego z wniosku w/w przedsiębiorcy jest zmiana istniejących już zezwoleń. Zauważył również, że wskazany przez stowarzyszenie interes społeczny dotyczył wydania zezwoleń, a nie zmiany zezwolenia na daną linię komunikacyjną. Ponadto podniósł, że Stowarzyszenie zrzesza przewoźników drogowych wykonujących przewozy osób i tych przewoźników reprezentuje, a zatem reprezentuje konkurencję Przedsiębiorcy. Interes społeczny nie może zaś być rozumiany jako zinstytucjonalizowana forma popierania partykularnych interesów członków organizacji społecznej. Starosta stwierdził też, że brak było podstaw do oceny interesu społecznego na gruncie postępowania prowadzonego na podstawie art. 22a ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2140 z późn. zm.). Uznał ponadto, że nie stanowi o istnieniu interesu społecznego twierdzenie, że udział Stowarzyszenia w postępowaniu jest uzasadniony chęcią czuwania nad zachowaniem prawidłowej i bezpiecznej organizacji przewozów, zgodnej z interesem przewoźników i korzystających z ich usług pasażerów. Określając w ten sposób interes społeczny, na podstawie tak ogólnie wskazanych przesłanek, stowarzyszenie musiałoby być dopuszczone do każdego postępowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00