Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 10 grudnia 2020 r., sygn. II SA/Ol 811/20

Budowlane prawo

 

Dnia 10 grudnia 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas sędzia WSA Ewa Osipuk po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 10 grudnia 2020 roku na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi S. A. na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie wstrzymania robót budowlanych oddala skargę.

Uzasadnienie

Postanowieniem z "[...]" Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w O. (dalej jako: PINB lub organ I instancji), na podstawie art. 48 ust. 2 w związku z art. 30 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.1333, dalej jako: P.b.) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 256 ze zm., dalej jako: k.p.a.), wstrzymał prowadzenie robót budowlanych wykonywanych przy budowie sieci gazowej o ciśnieniu roboczym nie wyższym niż 0,5 MPa, długości większej niż 1 km a mniejszej niż 1,5 km (kat. ob. bud. XXVI) w G. przy ul. K. na działce nr "[...]" obręb G. "[...]", przy ul. M. na działce nr "[...]", obręb G. "[...]", przy ul. U. na działce nr "[...]", obręb ewidencyjny G. "[...]", bez wymaganego prawem zgłoszenia do starosty przez S. A. (dalej jako: inwestor, strona lub skarżący), prowadzącego działalność pod nazwą Zakład Budowlany S. A. i nałożył na wymienionego obowiązek przedstawienia w terminie 90 dni: 1. decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; 2. oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane; 3. cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7, aktualnym na dzień opracowania projektu; nie dotyczy to uzgodnienia i opiniowania przeprowadzanego w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000. Powyższe postanowienie zostało wydane po ponownym rozpoznaniu sprawy, bowiem uprzednio wydane rozstrzygnięcie PINB z "[...]" zostało uchylone przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej jako: WINB lub organ odwoławczy) postanowieniem z "[...]" a sprawa została przekazana do ponownego rozpatrzenia. W uzasadnieniu podniesiono, że podczas kontroli przeprowadzonej 17 marca 2020 r. ustalono, że inwestor wykonał gazociąg niskiego ciśnienia na ul. M. w miesiącu lipiec-sierpień 2019 r., na ul. K. w miesiącu sierpień-wrzesień 2019 r. oraz na ul. U. w miesiącu grudzień 2019 r.-styczeń 2020 r., przy czym roboty budowlane nie zostały zakończone. Ustalono również, że inwestor wykonał gazociąg niskiego ciśnienia o przekroju ⌀ 90 na ul. M. (wykonano przyłącze do posesji ul. M. "[...]"), na ul. K. (wykonano przyłącze do posesji ul. K. "[...]" i "[...]"), na ul. U. gazociąg o przekroju ⌀ 90, ⌀ 63, ⌀ 40 (wykonano przyłącze do posesji ul. U. "[...]", "[...]", "[...]", "[...]"), zaś długość sieci gazowej niskiego ciśnienia według ewidencji ulic w mieście wynosi: ul. M. - 244m, ul. U. - 915m. Zaznaczono, że dokładne szczegóły sieci widoczne są na dołączonych do protokołu mapach geodezyjnych pozyskanych ze Starostwa Powiatowego w G. oraz na wykonanych zdjęciach załączonych do protokołu. Wskazano, że podczas kontroli nie przedstawiono dokumentów, na podstawie których prowadzone są przedmiotowe roboty budowlane, a które są wymagane zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt. 1 w związku z art. 29 ust. 1 pkt. 19a P.b., tj. zgłoszenie właściwemu organowi - w tym przypadku Staroście G. W zasobach archiwalnych organu również nie odnaleziono zgłoszenia do starosty ani decyzji pozwolenia na budowę na wykonywanie przedmiotowych robót przez tego inwestora. W toku ponownego prowadzenia postępowania PINB uzupełnił materiał dowodowy w zakresie wskazanym przez organ odwoławczy w postanowieniu z "[...]". Do akt sprawy dołączono warunki przyłączenia do sieci gazowej indywidualnych gospodarstw domowych wydane przez Zakład Budowlany S. A., zawarte z inwestorami w październiku 2018 r. oraz w okresie od maja do grudnia 2019 r. (przyłącza wraz z instalacją wewnętrzną i zewnętrzną poszczególni odbiorcy wykonali lub mają wykonać na odrębne pozwolenia na roboty budowlane), które to dokumenty dotyczą podłączenia do przedmiotowej sieci gazowej. Ponadto pismem z 21 lipca 2020 r. Burmistrz G. w odpowiedzi na zapytanie PINB poinformował, że inwestycja dotycząca prowadzenia robót budowlanych wykonywanych przy sieci gazowej niskiego ciśnienia w G. obejmująca działki nr "[...]","[...]", położone w obrębie ewidencyjnym G. "[...]" i działkę nr "[...]", obręb ewidencyjny G. "[...]", nie są objęte obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i na przedmiotową inwestycję została wydana decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego z "[...]". Z kolei Zarząd Dróg Powiatowych w G. pismem z 17 lipca 2020 r. przekazał do akt sprawy kopie m.in. decyzji zezwalających na zlokalizowanie przyłącza gazowego w pasie drogowym drogi powiatowej nr "[...]" ul. U. w G. i decyzji zezwalających na zlokalizowanie rurociągu gazowego oraz na umieszczenie go w pasie drogowym drogi powiatowej nr "[...]" ul. K. w G. PINB po zgromadzeniu nowego materiału dowodowego ponownie określił długość sieci gazowej (rurociągu gazowego): w ul. K. - 119,98m, w ul. U. - 752,67m (dane wynikające z decyzji, map i wniosków Zarządu Dróg Powiatowych w G.) oraz w ul. M. - 244m (wg ewidencji ulic w mieście), co daje łączną długość sieci gazowej - 1116,65m. Jak ustalono inwestorem, właścicielem i zarządcą przedmiotowej sieci gazowej jest S. A., prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Budowlany S. A., który posiada koncesję na dystrybucje paliw gazowych, a także zgodnie z decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z "[...]" został wyznaczony na operatora systemu dystrybucyjnego gazowego. Prowadzone postępowanie dotyczy budowy sieci gazowej o ciśnieniu roboczym nie wyższym niż 0,5 MPa. Od gazociągu (będącego przedmiotem niniejszego postepowania) wykonanego na wskazanych ulicach zostały wykonane przyłącza na warunkach zarządcy sieci i nie obejmują prowadzonego postępowania. W uzasadnieniu wydanego rozstrzygnięcia PINB wskazał, że zgodnie z § 2 pkt 24 Rozporządzenia Ministra gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie przyłącze gazowe to odcinek gazociągu od gazociągu zasilającego do kurka głównego służący do przyłączania instalacji gazowej, którego częścią może być zespół gazowy, w tym punkt gazowy lub stacja gazowa. Jak wskazuje powyższa definicja przyłącze stanowi pewien odcinek gazociągu którego początkiem jest gazociąg zasilający a końcem kurek główny który stanowi ostatni element przyłącza. Zdaniem organu I instancji, o przyłączu gazowym możemy mówić wtedy, gdy te zakończone jest jednym kurkiem głównym. Powyższa inwestycja nie mieści się w definicji przyłącza gazowego. W niniejszym przypadku wybudowano gazociąg, od którego wykonano kilka przyłączy zakończonych kurkami głównymi służących do zasilania instalacji gazowej budynków. Przyłącze gazowe nie może być siecią gazową, nie może przejąć funkcji sieci gazowej, gdyby tak przyjąć, to na danym osiedlu (nawet dużym) cała sieć byłaby przyłączem. Tymczasem jak wskazano wyżej przyłącze jest odcinkiem sieci gazowej od gazociągu zasilającego do kurka głównego, za którym znajduje się instalacja gazowa budynku. Względy bezpieczeństwa decydują tu o tym, że przyłącze może być zainstalowane do jednego budynku a nie np. do całego osiedla (argument z § 159 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie). Organ I instancji wyjaśnił, iż sama charakterystyka inwestycji wskazuje jednoznacznie na budowę sieci gazowej, ponadto potwierdzają to sformułowania zawarte w warunkach przyłączeniowych, oraz wydana decyzja lokalizacji inwestycji celu publicznego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00