Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 2 grudnia 2020 r., sygn. II SA/Ke 974/20

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Miziołek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Renata Detka, Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 2 grudnia 2020 r. sprawy ze skargi Gminy Masłów na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 2 września 2020 r. znak: PNK.I.4130.43.2020 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na wiceprzewodniczącego rady gminy oddala skargę.

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 2 września 2020 r. znak: PNK.I.4130.43.2020 Wojewoda Świętokrzyski, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) zwanej dalej u.s.g., stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy Masłów nr XXIII/259/2020 z dnia 30 lipca 2020 r. w sprawie rozpatrzenia skargi znak: S.1510.5.2020 z dnia 2 marca 2020 r. na Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Masłów. W uzasadnieniu organ nadzorczy wskazał, że przedmiotowa uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa, tj. przepisu art. 231 § 1 K.p.a. z uwagi na niepodjęcie uchwały o przekazaniu skargi do rozpoznania organowi właściwemu do jej rozpoznania oraz art. 238 § 1 K.p.a. z uwagi na nie zawarcie w niej wymaganego uzasadnienia faktycznego i prawnego. Wojewoda przytoczył również treść art. 229 pkt 3 K.p.a., argumentując że żaden przepis prawa nie normuje wprost kompetencji do rozpoznawania skarg na działalność i zadania przewodniczącego rady gminy. Kompetencji takiej nie normują też inne punkty art. 229 K.p.a., ani przepisy szczególne. Natomiast w orzecznictwie utrwalony jest pogląd, że z konstytucyjnej zasady legalności, jak również z zasady demokratycznego państwa prawa wynika, iż w przypadku, gdy normy prawne nie przewidują wyraźnie kompetencji organu państwowego, kompetencji tej nie wolno domniemywać i w oparciu o inną rodzajowo kompetencję przypisywać ustawodawcy zamiaru, którego bezpośrednio nie wyraził. Skoro art. 229 pkt 1, 3 K.p.a. nie wskazują bezpośrednio podmiotu kompetentnego do rozpoznania skargi na wykonywanie zadań i działalność przewodniczącego rady gminy (miasta) nie można jej domniemywać w oparciu o te właśnie przepisy. Nie jest to jednak luka w prawie, polegającą na braku normy prawnej niezbędnej do zastosowania instytucji prawnej skargi z art. 227 K.p.a. - o czym decyduje usytuowanie przewodniczącego (wiceprzewodniczącego) rady gminy w strukturze organizacyjnej rady gminy. Obok wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta) jedynie rada gminy jest jedynym organem gminy (art. 11 a ust. 1 pkt 1 u.s.g.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00