Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 3 grudnia 2020 r., sygn. II SA/Go 402/20

Oświata

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Dziedzic Asesor WSA Jarosław Piątek po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 3 grudnia 2020 r. sprawy ze skargi M.H. na uchwałę Rady Miejskiej z dnia 16 stycznia 2018 r. Nr 0007.481.2018 w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości jej pobrania i wykorzystania oddala skargę.

Uzasadnienie

M.H. - prowadząca Przedszkole [...], reprezentowana przez profesjonalnego pełnomocnika - wniosła skargę na uchwałę Nr 0007.481.2018 Rady Miejskiej z dnia 16 stycznia 2018 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości jej pobrania i wykorzystania (Dz. Urz. Woj. z 2018 r., poz. 153, dalej jako Uchwała).

Zaskarżonemu aktowi skarżąca zarzuciła rażące naruszenie prawa materialnego poprzez dokonanie błędnej wykładni przepisów: art. 7 i art. 94 Konstytucji RP, art. 17 ust. 3 oraz art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 17 z późn. zm., dalej jako u.f.z.o.). Wskazując na powyższe naruszenia skarżąca wniosła o stwierdzenie nieważności § 2 pkt 4 Uchwały oraz o zasądzenie kosztów postępowanie wg norm przypisanych.

W uzasadnieniu skargi skarżąca przytoczyła treść § 2 pkt 4 Uchwały, zgodnie z którym informację o liczbie dzieci, które zostały przyjęte lub odeszły z przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego po pierwszym dniu danego miesiąca, którego dotyczyła informacja opisana w pkt 2, składa się najpóźniej wraz z informacją o liczbie dzieci w miesiącu następnym, z podaniem liczby dni w danym miesiącu, w których dzieci, o których mowa powyżej, uczęszczały do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego. W ocenie skarżącej skarżony zapis Uchwały zbyt daleko ingeruje w działalność podmiotów otrzymujących dotację, ponieważ zasady otrzymywania dotacji określa ustawa o finansowaniu zadań oświatowych. W przypadku Skarżącej zagadnienie to reguluje art. 17 ust. 3 u.f.z.o., który stanowi, że niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym niespełniające warunków, o których mowa w art. 17 ust. 1 u.f.z.o., otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy. Przepis ten stanowi podstawę dotowania niepublicznych przedszkoli. Kwota dotacji na ucznia takiego przedszkola wynosi, podobnie jak według przepisów dotychczasowych, 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy. Skarżąca wskazała, że z przytoczonego przepisu wynika, iż podstawą przyznania dotacji jest uczeń, liczba uczniów uczęszczających do danego przedszkola a nie liczba godzin, które uczniowie spędzili w przedszkolu. Przy czym nie ma znaczenia, w którym momencie dany uczeń został uczniem przedszkola, ponieważ wskazany powyżej przepis ustawy o finansowaniu zadań oświatowych nie uzależnia wypłaty dotacji od tej przesłanki. Dotacja jest wypłacana na danego ucznia, a nie jest uzależniona od liczby godzin i przysługuje na każdego ucznia w wysokości odpowiadającej faktycznej, rzeczywistej liczbie uczniów w chwili przekazywania dotacji. Powyższe potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 9 maja 2018 r. sygn. akt. I SA/Bk 185/18.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00