Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 grudnia 2020 r., sygn. II SA/Gl 796/20

Wodne prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Matan, Sędzia WSA Renata Siudyka, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 9 grudnia 2020 r. sprawy ze skargi Miasta R. na decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w G. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty stałej za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do wód oddala skargę

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] r., nr [...], Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w G. (dalej: "organ") określił Miastu R. opłatę stałą za odprowadzanie do wód - wód opadowych lub roztopowych w wysokości 3 709,00- zł. za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. Materialnoprawną podstawą jej wydania był art. 273 ust. 6 w związku z art. 271 ust. 4 oraz art. 14 ust. 2 i 6 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (obecnie t.j.: Dz. U. z 2020 r. poz. 310 z późn. zm., w skrócie: "pr.w.") i § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych opłat za usługi wodne (Dz. U. poz. 2502 z późn. zm., w skrócie: "rozporządzenie"), zgodnie z którymi wysokość opłaty stałej za odprowadzanie do wód: wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast - ustala się jako iloczyn jednostkowej stawki opłaty, czasu wyrażonego w dniach i określonej w pozwoleniu wodnoprawnym albo w pozwoleniu zintegrowanym maksymalnej ilości wód, wyrażonej w m³/s, odprowadzanych do wód. W jej uzasadnieniu podano, że przedmiotowa opłata ustalana jest w formie informacji rocznej, co do której wprawdzie ustawodawca nie określił liczby dni, jednak wnosi się ją w czterech równych ratach kwartalnych i odnosi się do jednego roku, a zatem należało przyjąć 365 dni jako podstawę obliczeń. W toku postępowania Miasto R. w reklamacji wywiodło, że dane meteorologiczne wskazują, że średnioroczna ilość dni opadowych dla miasta R. wynosi 167. Zatem, w przypadku braku określenia w pozwoleniu wodnoprawnym liczby dni z opadami, do naliczenia opłaty stałej należy przyjąć 167 dni w roku zamiast 365 dni.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00