Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 15 grudnia 2020 r., sygn. I SA/Gd 598/20

Podatkowe postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Przasnyski (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Alicja Stępień, Sędzia NSA Sławomir Kozik, po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w dniu 15 grudnia 2020 r. sprawy ze skargi D.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 21 lutego 2020 r., nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia III i IV raty podatku rolnego za 2019 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Stan faktyczny przedstawia się następująco:

Pismem z dnia 2 grudnia 2019 r. D. P. wniósł do Wójta Gminy o umorzenie III i IV raty podatku rolnego za 2019 r., wskazując w uzasadnieniu na zły stan zdrowia (uszkodzenie stawu biodrowego) oraz suszę, która zniszczyła 80% upraw rolnych i 50% łąk.

Decyzją z dnia 30 grudnia 2019 r. Wójt Gminy orzekł o odmowie udzielenia wnioskowanej ulgi.

Pismem z dnia 10 stycznia 2020 r. strona wniosła odwołanie, w którym podniosła, że nie dostała do podpisu protokołu suszowego. Susza występuje drugi rok z rzędu i z powodu samowoli urzędniczej nie otrzymała żadnej pomocy w postaci ulg lub dopłat z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Decyzją z dnia 21 lutego 2020 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu wskazano, że przedmiot niniejszego postępowania zarysowany został wnioskiem strony o umorzenie zaległości z tytułu III i IV raty podatku rolnego za 2019 r. Następnie podkreślono, że art. 67a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2019r. poz. 900 ze zm.) w skrócie "O.p.", daje organowi podatkowemu na wniosek podatnika możliwość m.in. umorzenia zaległości w podatku w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Z powyższego przepisu wynika, że decyzje wydane na jego podstawie mają charakter uznaniowy. Oznacza to, że organ podatkowy może, ale nie musi wydać decyzji pozytywnej, czyli zastosowanie ustanowionej w nim ulgi podatkowej jest prawem, a nie obowiązkiem organów podatkowych. W konsekwencji, jeżeli nawet zaistnieją przypadki uzasadnione ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organ podatkowy może, ale nie musi umorzyć należnych kwot. Uznanie takie nie może jednak być dowolne, winno być w sposób logiczny i przekonujący uzasadnione. Ocena zaistnienia przesłanek umorzenia zaległości podatkowej może być dokonana tylko po wszechstronnym i wnikliwym rozważeniu całokształtu materiału dowodowego, a poprzedzać ją powinno wyczerpujące zebranie całego materiału dowodowego oraz dokładne wyjaśnienie okoliczności faktycznych. Jeżeli mimo istnienia przesłanek wymienionych w art. 67a § 1 O.p. organ podejmuje decyzję polegającą na odmowie umorzenia zaległego zobowiązania podatkowego, winien szczegółowo określić motywy takiego rozstrzygnięcia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00