Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25 listopada 2020 r., sygn. IV SA/Wr 399/20

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Ewa Kamieniecka (sprawozdawca), Sędziowie: Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska, Sędzia NSA Mirosława Rozbicka-Ostrowska, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Wydziale IV w dniu 25 listopada 2020 r. sprawy ze skargi K. N. na decyzję Dyrektora Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w C. z dnia [...] sierpnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od A sp. z o.o. z siedzibą w C. na rzecz skarżącego K. N. kwotę 200 (słownie: dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 21 lipca 2020 r. K. N. zwrócił się do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w C. o udostępnienie w formie elektronicznej następującej informacji publicznej: czy Ł. W. świadczy usługi na rzecz Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w C.; czy podpisał mowę o dzieło/umowę zlecenia; od kiedy ma podpisaną umowę o dzieło/ umowę zlecenia; jakie usługi świadczy na rzecz Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w C..

Pismem z dnia 6 sierpnia 2020 r. Zakład zwrócił się do wnioskodawcy o wskazanie w terminie 14 dni danych osobowych, celu żądania informacji oraz z jakich powodów spełnienie żądania będzie szczególnie istotne dla interesu publicznego, bowiem występuje konieczność przetworzenia posiadanych informacji.

W odpowiedzi wnioskodawca w piśmie z dnia 6 sierpnia 2020 r. wyjaśnił, że żądana informacja jest informacją prostą i nie wymaga przetworzenia.

Decyzją z dnia [..] sierpnia 2020 r. nr [...] Dyrektor Zakładu na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1330 ze zm.), dalej u.d.i.p., odmówił udostępnienia informacji publicznej objętej wnioskiem z dnia 21 lipca 2020 r. W uzasadnieniu decyzji Dyrektor Zakładu wyjaśnił, że osoba zawierająca umowę w dość znaczący sposób wyraziła wolę objęcia stosowną tajemnicą zapisów umownych. Dlatego też Dyrektor Zakład nie może pozwolić sobie na naruszenie tego obowiązku, ponieważ wiązałoby się to z całą pewnością z daleko idącą odpowiedzialnością odszkodowawczą po stronie Zakładu. Tym bardziej, że umowa nie jest związana z realizacją przez zleceniobiorcę funkcji publicznych. Co więcej, przekazanie skanów żądanych dokumentów może naruszyć ochronę danych osobowych, prywatność. Poza tym żądana informacja ma charakter informacji przetworzonej ze względu na konieczność anonimizacji danych osób nie pełniących funkcji publicznych. Udostępnienie informacji wymaga podjęcia dodatkowych czynności, polegających na sięgnięciu do dokumentacji, dokonaniu anonimizacji danych osobowych, jak również dokonaniu skatalogowania poszczególnych informacji prostych. Według organu wnioskodawca nie wykazał przesłanki szczególnie ważnego interesu publicznego. Ponadto organ zaznaczył, że nadużycie prawa dostępu do informacji publicznej będzie polegało na próbie korzystania z jego instytucji dla osiągnięcia celu innego niż dbałość o dobro publiczne, jakim jest prawo do przejrzystego państwa, jego struktur, przestrzeganie prawa przez podmioty życia publicznego, jawność administracji i innych organów. Celem ustawy nie jest zaspokojenie indywidualnych (prywatnych) potrzeb w postaci pozyskiwania informacji wprawdzie publicznych, lecz przeznaczonych dla celów handlowych, edukacyjnych, zawodowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00