Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 12 listopada 2020 r., sygn. I SA/Ol 509/20
Podatek od nieruchomości
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Jolanta Strumiłło Sędziowie sędzia WSA Ryszard Maliszewski (sprawozdawca) asesor WSA Katarzyna Górska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 12 listopada 2020 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skarg Spółki A na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]", nr "[...]", nr "[...]", nr "[...]", nr "[...]", nr "[...]" w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2013 r., 2014 r., 2015 r., 2016 r., 2017 r., 2018 r. oddala skargi.
Uzasadnienie
UZASADNINIE
Zaskarżonymi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie decyzjami z "[...]" r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej Kolegium, SKO) utrzymało w mocy sześć decyzji Prezydenta Miasta (organ I instancji) z dnia "[...]" r., którymi ten odmówił A. Sp. z.o.o. z siedzibą w "[...]" stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości kolejno:
- za 2013 r. w kwocie 15.654,00 zł oraz stwierdzenia nadpłaty z tytułu podatku od nieruchomości za 2013 r. w kwocie 2.540,00 zł
- za 2014 r. w kwocie 15.654,00 zł oraz stwierdzenia nadpłaty z tytułu podatku od nieruchomości za 2014 r. w kwocie 2.540,00 zł
- za 2015 r. w kwocie 16.342,00 zł oraz stwierdzenia nadpłaty z tytułu podatku od nieruchomości za 2015 r. w kwocie 2.582,00 zł
- za 2016 r. w kwocie 16.296,00 zł oraz stwierdzenia nadpłaty z tytułu podatku od nieruchomości za 2016 r. w kwocie 2.612,00 zł
- za 2017 r. w kwocie 16.371,00 zł oraz stwierdzenia nadpłaty z tytułu podatku od nieruchomości za 2017 r. w kwocie 2.641,00 zł
- za 2018 r w kwocie 16.905,00 zł oraz stwierdzenia nadpłaty z tytułu podatku od nieruchomości za 2018 r. w kwocie 2.670,00 zł
Z przedstawionych do Kontroli Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie akt postępowania wynika, że Organ podatkowy pierwszej instancji - na podstawie wniosku Spółki prowadził łącznie 18 postępowań, z czego 6 postępowań dotyczyło - żądanej przez Spółkę - nadpłaty z tytułu skorygowania podstawy opodatkowania w kategorii "budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej" dla budowli całkowicie zamortyzowanych; oraz zmiany kategorii opodatkowania z "budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej" na "budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej" obiektu nie spełniającego ustawowej definicji budynku - Rozbijnica złomu. W treści wniosku Spółka wyraźnie wskazała podstawę, która (w jej ocenie) spowodowała powstanie nadpłaty. W uzasadnieniu wniosku podniesiono, iż w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych, podstawę opodatkowania do celów podatku od nieruchomości stanowi wartość stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji środka trwałego na 1 stycznia roku zakończenia amortyzacji. Zatem według Spółki, wartość początkowa budowli winna być pomniejszona o wcześniej dokonane odpisy amortyzacyjne, co daje wartość środka trwałego równą ostatniemu odpisowi amortyzacyjnemu. W przypadku obiektu "Rozbijnica złomu" Strona przedłożyła opinię w zakresie kwalifikacji prawnej obiektu budowlanego, według której przedmiotowy obiekt nie spełnia definicji budynku, co również potwierdzone zostało materiałem zdjęciowym. Dodatkowo Strona opodatkowała budynek posadowiony przy "Rozbijnicy złomu", o powierzchni 8m2 którego wcześniej nie wykazała w deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości.