Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 listopada 2020 r., sygn. II SA/Ol 771/20

Prawo miejscowe; Samorząd terytorialny

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 17 listopada 2020 r. sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Gminy Lubomino z dnia 16 czerwca 2020 r. nr XVII/124/2020 w przedmiocie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej 1/ stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dotyczącej § 1 co do słów "oraz zasady procedowania nad projektami uchwał zgłoszonych w ramach tych inicjatyw", § 3 ust. 1 lit. d) i e) oraz § 5 ust. 2. 2/ oddala skargę w pozostałym zakresie. WSA/wyr.1a - sentencja wyroku (tryb uproszczony)

Uzasadnienie

W dniu 17 września 2020 r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie uchwałę Rady Gminy Lubomino z dnia 16 czerwca 2020 r., nr XVII/124/2020 w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Wniósł o stwierdzenie jej nieważności w części dotyczącej § 5 ust. 1-3 i § 6 ust. 1 w zakresie zwrotu "Po otrzymaniu opinii, o których mowa w § 5 ust. 3". Wojewoda wniósł też o rozpoznanie sprawy w trybie uproszczonym.

W uzasadnieniu Wojewoda wskazał, że upłynął 30-dniowy termin do stwierdzenia nieważności uchwały przez organ nadzoru. Podniósł, że Rada Gminy, powołując się na art. 41a ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym, określiła szczegółowe zasady wnoszenia inicjatyw obywatelskich, zasady tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych, zasady promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych oraz zasady procedowania nad projektami uchwał zgłoszonych w ramach tych inicjatyw. W kwestionowanym § 5 ust. 1 uchwały Rada Gminy postanowiła, że Przewodniczący Rady nie później niż w terminie 7 dni od dnia wniesienia projektu uchwały popartego podpisami mieszkańców, kieruje projekt do Wójta Gminy w celu ustalenia, czy pod projektem uchwały podpisana jest wymagana liczba uprawnionych mieszkańców. Wójt dokonuje czynności sprawdzających w terminie 14 dni. W ustępie 2 tego paragrafu wskazano, że jeżeli po przeprowadzeniu postępowania, o którym mowa w ust. 1, stwierdzono brak wymaganej liczby podpisów Przewodniczący Rady odmawia nadania biegu projektowi uchwały, zawiadamiając o tym Komitet. W ustępie 3 analizowanego paragrafu wskazano natomiast, że jeżeli wniosek spełnienia wymogi formalne, Przewodniczący Rady dokonuje rejestracji projektu oraz przekazuje projekt uchwały Wójtowi Gminy i właściwym komisjom Rady celem zaopiniowania. Z postanowieniem tym koreluje też częściowo regulacja § 6 ust. 1 uchwały, stwierdzająca, że po otrzymaniu opinii, o których mowa w § 5 ust. 3, Przewodniczący Rady wprowadza projekt do porządku obrad najbliższej sesji Rady, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku, zawiadamiając o tym Komitet.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00