Wyrok WSA w Łodzi z dnia 18 listopada 2020 r., sygn. II SA/Łd 562/20
Wodne prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Sieniuć Asesor WSA Anna Dębowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 18 listopada 2020 r. sprawy ze skargi A Spółki Akcyjnej z siedzibą w C. na decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w S. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty zmiennej za pobór wód podziemnych oddala skargę. dc
Uzasadnienie
Pismem z 26 września 2018 r. stanowiącym informację Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w S., na podstawie art. 272 ust. 17, art. 272 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2018 r., poz. 2268 z późn.zm - w skrócie "Prawo wodne z 2017 r.") oraz danych przedstawionych w wykazie zawierającym informacje o ilości i jakości pobranej wody podziemnej z ujęcia podstawowego "A", przesłanym przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Okręgu [...] Spółka Akcyjna w C. wraz z pismem z 9 kwietnia 2018 r. realizowanym na podstawie pozwolenia wodnoprawnego udzielonego decyzją Prezydenta Miasta C. z [...] r, znak: [...], wraz z późniejszą zmianą wydaną decyzją Prezydenta Miasta C. z [...] r., znak: [...], ustalił Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji Okręgu [...] S.A. w C. (dalej w skrócie "PWiK") opłatę zmienną za usługi wodne za okres I kwartału 2018 r. w wysokości 92 603 zł za pobór wód podziemnych - Ujęcie podstawowe "A".
W reklamacji PWIK nie zgodziło się z wysokością opłaty ustalonej w informacji i wniosło o jej uchylenie w całości. Zarzuciło, że opłata została wadliwie ustalona za pobór wody. Usługa wodna nie polega jednak na poborze wód podziemnych, lecz na trwałym odwodnieniu obiektów, mianowicie budynku B Sp. z o.o. w C.. Fakt ten wynika z pozwolenia wodnoprawnego udzielonego przez Prezydenta Miasta C. decyzją z [...] r. Podniesiono, że podstawowym celem funkcjonowania ujęć objętych wskazanym pozwoleniem wodnoprawnym jest odwodnienie terenów Walcowni Blach Grubych, przy czym skarżący - jak wskazano - mając na celu racjonalne gospodarowanie zasobami wodnymi częściowo dostarcza wodę pochodzącą z odwodnienia podmiotom gospodarczym, które wykorzystują ją do celów przemysłowych. W związku z tym wywiedziono, że powołana przez organ administracji podstawa prawna ustalenia opłaty stałej (art. 272 ust. 1 i 2 Prawa wodnego z 2017 r.) nie jest zasadna. Wskazano także, że ewentualna podstawa prawna zawarta w art. 274 Prawa wodnego z 2017 r. nie byłaby zasadna, gdyż w tym przepisie nie wymieniono jako celu poboru wody odwadniania.