Wyrok WSA w Łodzi z dnia 5 listopada 2020 r., sygn. III SA/Łd 594/20
Prawo miejscowe
Dnia 5 listopada 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Teresa Rutkowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Alberciak Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska po rozpoznaniu w dniu 5 listopada 2020 roku na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Łęczycy na uchwałę Rady Gminy w Daszynie z dnia 21 sierpnia 2018 roku nr LXII/352/2018 w przedmiocie zmiany uchwały Nr LXI/334/2018 Rady Gminy w Daszynie z dnia 3 sierpnia 2018 roku w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy oraz zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oddala skargę.
Uzasadnienie
III SA/Łd 594/20
Uzasadnienie
Prokurator Rejonowy w Łęczycy, działając w oparciu o art. 70 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. Prawo o Prokuraturze (Dz.U. z 2019 r. poz. 74) oraz art. 8 § 1, art. 50 § 1, art. 52 § 1, art. 53 § 3 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.), dalej p.p.s.a., wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na uchwałę Rady Gminy w Daszynie z dnia 21 sierpnia 2018 r., Nr LXII/352/18, zmieniającą uchwałę Nr LXI/334/2018 Rady Gminy w Daszynie z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy oraz zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z dnia 2018 r. poz. 4441), dalej uchwała.
Zaskarżonej uchwale Prokurator zarzucił rażące naruszenie art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2019 r. poz. 2277), dalej ustawa, poprzez przyjęcie w § 1 uchwały, że miejsca sprzedaży napojów alkoholowych i podawania napojów alkoholowych nie mogą być usytuowane w odległości mniejszej niż 50 metrów od przedszkoli, szkół, kościołów, cmentarza, co należy uznać za niezgodne z prawem, gdyż nie realizuje celów ustawy. Wskazując na powyższe naruszenia Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały.