Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 listopada 2020 r., sygn. III SA/Kr 881/20

Przeciwdziałanie alkoholizmowi

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hanna Knysiak-Sudyka Sędziowie WSA Renata Czeluśniak (spr.) WSA Janusz Kasprzycki po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi G. T. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 25 maja 2020 r. nr [...] w przedmiocie negatywnej opinii w sprawie wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych skargę oddala.

Uzasadnienie

G. T. w ramach działalności gospodarczej prowadzonej pod nazwą G. T. "A" Firma Handlowa złożył wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych kat. C, tj. o zawartości alkoholu powyżej 18% przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jakim był sklep monopolowy w K na os. T.

Postanowieniem z dnia 2 marca 2020 roku, nr [...], Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, działając w oparciu o art. 18 ust. 3a ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wydała negatywną opinię w tej sprawie. Uzasadniając swoje stanowisko, Komisja powołała się na wyniki oględzin przeprowadzonych w dniu 18 listopada 2019 r. z udziałem pracownika przedsiębiorcy, w trakcie których wykonano pomiary odległości przedmiotowej placówki handlowej od Liceum Ogólnokształcącego w K, os. T, położonego w bezpośrednim sąsiedztwie przedmiotowego sklepu. Wyniki pomiarów utrwalono w protokole. Dokonano dwóch pomiarów: pomiar pierwszy od wejścia do sklepu do najbliższej bramki w ogrodzeniu szkoły, który wyniósł 40,2 m. W dniu wizji bramka była otwarta i ogólnodostępna, korzystali z niej uczniowie, drugi pomiar od wejścia do sklepu do dalszej bramy wejściowej na teren szkoły wyniósł 54,5 m. Pomiarów dokonano drogomierzem elektronicznym, najkrótszą drogą dojścia, zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Wykonano dokumentację fotograficzną. W świetle powyższych ustaleń organ I instancji stwierdził, że przedmiotowy punkt sprzedaży napojów alkoholowych nie spełniał wymogów odległościowych od obiektów chronionych wynikających z § 1 ust. 1 i 2 uchwały nr CVII/2739/18 Rady Miasta K z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie zasad usytuowania na terenie Gminy Miejskiej K miejsc sprzedaży napojów alkoholowych. Ponadto organ I instancji przeprowadził również postępowanie wyjaśniające w zakresie możliwości zastosowania w przedmiotowej sprawie instytucji tzw. odstępstwa od wymogów odległościowych na podstawie § 2 pkt 5 cyt. wyżej uchwały nr CVI I/2739/18 Rady Miasta K. W tym celu, wystąpił do Rady Dzielnicy [...] Miasta K o wydanie opinii w sprawie sprzedaży napojów alkoholowych w ww. sklepie oraz wystąpiono, pismem z dnia 11 grudnia 2019 r., do przedsiębiorcy o przedłożenie dokumentu potwierdzającego posiadanie systemu ochrony placówki. W wyniku powyższych czynności uzyskano negatywną opinię Rady Dzielnicy [...] z dnia 27 stycznia 2020 r. nr XVIII/179/2020, a strona nie przedłożyła dokumentu potwierdzającego posiadanie systemu ochrony placówki (monitoringu). W tym stanie sprawy organ ustalił, że uzasadniona była opinia negatywna, albowiem wskazany we wniosku punkt sprzedaży napojów alkoholowych nie spełniał wymogów wynikających z cyt. wyżej uchwały Rady Miasta K. Organ wziął również pod uwagę fakt, iż przedsiębiorca planował kontynuację działalności w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych w punkcie zlokalizowanym kolizyjnie w stosunku do szkoły - Liceum Ogólnokształcącego. Jest to obiekt chroniony o szczególnym charakterze, gdyż jest użytkowany przez młodzież szkolną, tj. osoby będące w wieku szczególnie narażonym na różnego rodzaju niebezpieczeństwa, w tym związane z używkami, takimi jak alkohol. Ochrona małoletnich przed możliwymi, negatywnymi zjawiskami związanymi ze sprzedażą alkoholu w tak bliskiej odległości od obiektów chronionych jest wartością nadrzędną w stosunku do interesu ekonomicznego przedsiębiorcy. Organ wskazał również w uzasadnieniu na negatywne zdarzenia, które miały miejsce na przestrzeni ostatnich lat związane z działalnością przedmiotowego sklepu, który prowadził sprzedaż napojów alkoholowych z naruszeniem ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Na uzasadnienie swego stanowiska Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołała się na istniejące w tej mierze orzecznictwo, zarówno sądów administracyjnych, jak i Trybunału Konstytucyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00