Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 12 listopada 2020 r., sygn. II SA/Ke 140/20

Lasy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Jacek Kuza, Asesor WSA Agnieszka Banach, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 12 listopada 2020 r. sprawy ze skargi A. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 15 października 2019 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na zmianę lasu na użytek rolny oddala skargę.

Uzasadnienie

II SA/Ke 140/20

Uzasadnienie

Decyzją z 15 października 2019 r. znak: [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze , po rozpatrzeniu odwołania A. W. od decyzji Starosty K. znak: [...] z 19 lipca 2019 r. o odmowie wyrażenia zgody na zmianę lasu na użytek rolny na części działki oznaczonej nr 437 o powierzchni 600 m2 położonej w obrębie ewidencyjnym G., gm. G., utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu organ drugiej instancji wskazał, że podstawę rozstrzygnięcia dla organu I instancji stanowiły przepisy art. 13 ust. 2 i 3 pkt 2 i art. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach. Starosta K. uznał, że nie zachodzi przypadek szczególnie uzasadnionych potrzeb właścicieli lasów, stąd przedmiotowa zmiana jest niedopuszczalna.

W odwołaniu A. W. nie zgodził się z powyższą oceną, zarzucając organowi I instancji błędne ustalenia faktyczne i brak odniesienia się do argumentów uzasadniających zmianę lasu na użytek rolny. Zgodnie z twierdzeniami strony, sporny teren nie posiada charakteru zabudowy mieszkaniowej, gdyż występuje na nim zabudowa zagrodowa. Dom został zbudowany na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przez Starostę K., co nie pozwala na uznanie, że zmiana użytku leśnego na rolny nastąpiła samowolnie.

Rozpatrując odwołanie Kolegium przytoczyło treść art. 13 ust. 1 ustawy o lasach stwierdzając, że zmiana lasu na użytek rolny jest sytuacją wyjątkową i możliwą jedynie w bardzo skrajnych przypadkach. Ustawa o lasach nie definiuje pojęcia "szczególnie uzasadnionych potrzeb", w związku z tym organ powinien przeprowadzić postępowanie wyjaśniające celem ustalenia sytuacji życiowej wnioskodawcy, w szczególności w kontekście jego bytu materialnego i rodzinnego, natomiast ze względu na uznaniowość decyzji wydawanej w tego typu sprawach organ powinien kierować się regułą wynikającą z art. 7 Kpa i brać pod uwagę interes społeczny i uzasadniony interes strony. Przede wszystkim powinien zbadać, czy zgłoszony cel mieści się w ramach uzasadnionych potrzeb.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00