Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 10 listopada 2020 r., sygn. I SA/Bd 451/20
Prawo miejscowe; Oświata
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Halina Adamczewska - Wasilewicz Sędziowie: sędzia WSA Mirella Łent (spr.) sędzia WSA Urszula Wiśniewska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 10 listopada 2020 r. sprawy ze skargi F. N. R. E. I R. S. w T. na uchwałę Rady Miasta Torunia z dnia 18 czerwca 2020 r. nr 403/20 w przedmiocie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oświatowych, poradni psychologiczno - pedagogicznych prowadzonych na terenie miasta Torunia przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina Miasta Toruń oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania oddala skargę
Uzasadnienie
Rada Miasta Torunia uchwałą z dnia 18 czerwca 2020r. nr 403/20 uchwaliła tryb udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oświatowych, poradni psychologiczno-pedagogicznych prowadzonych na terenie miasta Torunia przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina Miasta Toruń oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania (Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom. z 2020r., poz. 3191), dalej: "uchwała".
W skardze strona zaskarżyła § 4 ust. 4 i 5, § 5 ust. 1, 4 i 7 pkt 3, 5 i 7 ww. uchwały zarzucając tym przepisom rażące naruszenie prawa materialnego poprzez dokonanie błędnej wykładni art. 7 i art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997r. (Dz. U. nr 78, poz. 483 ze zm.), dalej: "Konstytucja" oraz art. 36 ust. 2 i 3 i art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020r., poz. 17 ze zm.), dalej: "u.f.z.o.". Wskazując na powyższe uchybienia skarżąca wniosła o stwierdzenie nieważności § 4 ust. 4 i 5, § 5 ust. 1, 4 i 7 pkt 3, 5 i 7 ww. uchwały.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego § 4 ust. 4 uchwały skarżąca stwierdziła, że narusza on w sposób rażący art. 38 ust. 1 u.f.z.o. poprzez zobowiązanie organu prowadzącego do załączania do rozliczania wyciągu z rachunków bankowych potwierdzających operacje finansowe dokonane z wykorzystaniem środków z dotacji.