Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 22 września 2020 r., sygn. II SA/Wr 303/20

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz Kremis Sędzia WSA Władysław Kulon po rozpoznaniu w Wydziale II w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 22 września 2020 r. sprawy ze skargi D. Ż. na postanowienie D. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we W. z [...] marca 2020 r. nr [...] w przedmiocie wstrzymania prowadzenia robót budowlanych związanych z budową budynku biurowego i nałożenia obowiązku przedłożenia dokumentów celem legalizacji wykonanej samowoli budowlanej oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Postanowieniem z [...] III 2020 r. (nr [...]) D. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej jako "DWINB"), po rozpatrzeniu zażalenia D. Ż. (dalej jako "skarżący"), na postanowienie z dnia [...] X 2019 r. (nr [...]) Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta W. (dalej jako "PINB") wstrzymujące prowadzenie robót budowlanych związanych z budową budynku biurowego ozn. nr [...] na nieruchomości przy ul. [...] w S. dz. nr [...] i nakładające obowiązek przedłożenia dokumentów celem legalizacji wykonanej samowoli budowlanej - uchylił zaskarżone postanowienie w części dotyczącej terminu wykonania obowiązku i w tym zakresie wyznaczył nowy termin, tj. 6 miesięcy od dnia otrzymania postanowienia, a w pozostałym zakresie utrzymał zaskarżone postanowienie w mocy.

Jak wynika z powołanego postanowienia oraz z akt administracyjnych, w okolicznościach sprawy organy administracji stwierdziły podstawy do zastosowania art. 48 ust. 2 i 3 ustawy z 7 VII 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2019 r., poz. 1186, ze zm.) - dalej jako "PB 94". Organy nadzoru budowlanego od 1999 r. prowadziły czynności wyjaśniające w sprawie samowolnej realizacji obiektów budowlanych w obrębie działki nr [...], wykorzystywanej na cele wykonywania materiałów budowlanych z kamienia. W toku postępowania przeprowadzane były wielokrotnie kontrole i oględziny terenu, przesłuchiwano świadków i strony, sporządzono inwentaryzacje techniczne poszczególnych budynków, pozyskano materiał z zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wypisy i wyrysy kolejnych planów miejscowych, obowiązujących na przestrzeni czasu od 1983 r. Jednym z problemowych budynków w obrębie działki nr [...] jest budynek biurowy, położony we frontowej części działki (przy ul. [...]). Organy zaznaczyły przy tym, że w przedmiocie legalności wykonania wskazanego budynku wypowiadał się już tutejszy Sąd wyrokiem z 6 III 2013 r., sygn. akt II SA/Wr 20/13, nakazując ustalić datę i zakres prowadzonych po 1 I 1995 r. prac budowalnych dotyczących spornego obiektu biurowego oraz uwzględnić sposób użytkowania obiektu. Jakkolwiek w następstwie tego wyroku wydana została decyzja nakazująca rozbiórkę, zaś skargę na nią tutejszy Sąd oddalił wyrokiem z 18 XII 2015 r. (II SA/Wr 734/15), to jednak Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 11 I 2018 r., sygn. akt II OSK 767/16, uchylił wskazany wyrok oraz decyzję nakazującą rozbiórkę. Naczelny Sąd Administracyjny zwrócił wówczas uwagę na konieczność dokonania precyzyjnych ustaleń co do zakresu i charakteru wykonanych robót budowlanych po 1 I 1995 r. oraz czasu ich wykonania celem rozstrzygnięcia, jakie przepisy powinny znaleźć zastosowanie do oceny możliwości zalegalizowania tych robót oraz ustalenia, czy dalsze roboty budowlane wpłynęły na zmianę tożsamości obiektu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00