Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 września 2020 r., sygn. II SA/Wa 234/20
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Marcinkowska, Sędzia WSA Sławomir Antoniuk, Asesor WSA Karolina Kisielewicz (spr.), Protokolant starszy specjalista Bogumiła Kobierska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 września 2020 r. przy udziale Rzecznika Praw Obywatelskich sprawy ze skargi K. z siedzibą w [...] na decyzję Telewizji Polskiej S.A. z siedzibą w [...] z dnia [...] grudnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Telewizji Polskiej S.A. z siedzibą w [...] na rzecz K. z siedzibą w [...] kwotę 697 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
Stowarzyszenie K. z siedzibą w [...] zaskarżyło do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie decyzję Telewizji Polskiej S.A. z siedzibą w [...] z [...] grudnia 2019 r. (nr [...]) o odmowie udostępnienia skarżącemu informacji publicznej dotyczącej kosztu (brutto i netto) produkcji wyemitowanego w Programie TVP[...] w dniu [...] października 2019 r. materiału pt. "[...]", według scenariusza i reżyserii P.W.
W uzasadnieniu tej decyzji Telewizja Polska S. A. powołała się na art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1330 ze zm.) i stwierdziła, że żądana informacja publiczna nie może być udostępniona, ponieważ zawiera tajemnicę przedsiębiorstwa o której mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2019 r., poz. 1010). Informacje w niej zawarte posiadają dla TVP istotną wartość gospodarczą, a jej upublicznienie "może chociażby potencjalnie zagrozić interesom TVP".
Telewizja Polska S.A. jest spółką Skarbu Państwa dysponującą majątkiem publicznym i wykonując zadania publiczne, działa jako przedsiębiorca na wolnym rynku, jej przychody nie pochodzą wyłącznie ze środków publicznych (abonamentu), lecz także m. in. z obrotu prawami do audycji i z reklam i audycji sponsorowanych (art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, Dz. U. z 2019 r., poz. 361). Udostępnienie pewnych informacji publicznie, w sytuacji gdy TVP nie ma możliwości uzyskania od konkurencyjnych podmiotów tożsamych danych, stanowiłoby zachwianie równowagi na rynku telewizyjnym i przez to również zagroziłoby interesom TVP S.A. W konsekwencji uzyskanie przez podmiot konkurencyjny informacji o całościowych kosztach produkcji programu "[...]" (produkcji wewnętrznej powstałej z wykorzystaniem zasobów ludzkich i rzeczowych TVP) może wpływać na wzmocnienie pozycji rynkowej tego konkurenta, jednocześnie osłabiając pozycję TVP. Konkurujące z TVP stacje telewizyjne (które nie podlegają ustawie o dostępie do informacji publicznej), zainteresowane są poznaniem kosztów, jakie w tym zakresie poniosła Spółka i znając warunki organizacji działalności produkcyjnej i nadawczej TVP, mogą łatwiej wynegocjować korzystniejsze dla siebie warunki realizacji programów telewizyjnych.