Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 15 września 2020 r., sygn. I SA/Rz 355/20

Podatek dochodowy od osób fizycznych

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Piotr Popek, Sędzia WSA Grzegorz Panek /spr./, Asesor WSA Jacek Boratyn, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 15 września 2020 r. sprawy ze skargi Z.Ł. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] marca 2020 r., nr [...] w przedmiocie straty w podatku dochodowym od osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej za 2011 rok oddala skargę.

Uzasadnienie

Z. Ł. (dalej: skarżący/podatnik) poddał kontroli Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] marca 2020 r. nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia [...] listopada 2018 r. nr [...] określającą podatnikowi stratę w podatku dochodowym od osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej za 2011 r. na kwotę 90.342,49 zł.

Z decyzji organu I instancji wynikało, że Z. Ł. w 2011 r. prowadził działalność gospodarczą pod firmą P. W. "I.". Zeznanie podatkowe za 2011 r. złożył dnia 23 kwietnia 2012 r. na formularzu PIT-36. Dochody z działalności gospodarczej opodatkował na zasadach ogólnych. Przeprowadzona u niego kontrola wykazała nieprawidłowości w zakresie zaewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów kosztów uzyskania przychodów. Legły one u podstaw wszczęcia postępowania podatkowego w sprawie rozliczenia podatku dochodowego za 2011 r. Termin przedawnienia zobowiązania podatkowego za ten rok, który zasadniczo powinien upłynąć z końcem 2017 r., został zawieszony na skutek powiadomienia podatnika, w piśmie z dnia 18 września 2017 r., w trybie określonym w art. 70c Ordynacji podatkowej (dalej: Ordynacja podatkowa), o wszczęciu przeciwko niemu postępowaniu o przestępstwo skarbowe. Zawiadomienie doręczono dnia 9 października 2017 r.

W kwestii dotyczącej zakupu towarów i materiałów wykazanych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na kwotę 3.830.038,15 zł oraz koszty uboczne zakupu w kwocie 3.813,04 zł, ustalono że niektóre przedłożone dokumenty nie miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, ponieważ zakwestionowaną fakturą udokumentowano nabycie doniczki, pronto, świecy, parasola i pawilonu za 2100,09 zł, które nie miały związku z prowadzoną działalnością. Stwierdzono wielokrotne księgowanie tych samych faktur, łącznie na 2768,14 zł. W księdze podatkowej nie ujęto faktury nr 40036830 wystawionej przez T. D. Sp. z o.o. o wartości 595,37 zł netto, czym zaniżono o taką kwotę koszty uzyskania przychodu. Pod pozycją 37 w listopadzie 2011 r. zaewidencjonowano wadliwą kwotę wydatku, 1944,20 zł zamiast 1580,65 zł, czym zawyżono koszty o 363,55 zł. W księdze zawarto też zapisy, które nie znalazły odzwierciedlenia w okazanych dokumentach źródłowych, a które dotyczyły kwoty 10036,50 zł, czym zawyżono koszty o taką kwotę. W kontroli dotyczącej roku 2012 stwierdzono ujęcie w księgach 3 dowodów księgowych wystawionych w 2011 r. o wartości netto 343,03 zł, 2048,50 zł i 151.845 zł, przy czym dwie pierwsze ujęto w księgach podatkowych w 2011 r. W przypadku podatników prowadzących księgi przychodów i rozchodów za dzień poniesienia wydatku uznawało się dzień wystawienia faktury (art. 22 ust. 6b p.d.o.f. - ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych). Koszty zaniżono zatem o 151.845 zł. Prawidłowa wysokość kosztów zakupu towarów i materiałów powinna w ocenie organu wynieść 3.967.210,24 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00