Wyrok WSA w Opolu z dnia 24 września 2020 r., sygn. II SA/Op 150/20
Kara administracyjna; Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Krupiński Sędzia WSA Daria Sachanbińska (spr.) Protokolant Referent stażysta Marta Gajowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 września 2020 r. sprawy ze skargi R. H. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 17 marca 2020 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu niewykonania obowiązków przewoźnika oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem niniejszego postępowania jest skarga R. H. prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą: A (zwanej dalej też "skarżącą") na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu (dalej również "organ drugiej instancji" lub "organ odwoławczy") z dnia 17 marca 2020 r. (nr [...]), utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu (dalej również "organ pierwszej instancji") z dnia 22 maja 2019 r. (nr [...]), którą wymierzono skarżącej karę pieniężną w kwocie 10.000 zł w związku z naruszeniem obowiązku przewoźnika, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, w jej brzmieniu obowiązującym w dniu kontroli (Dz. U. z 2018 r. poz. 2332, z późn. zm.), zwanej dalej też "ustawą".
Wyżej wymieniona decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W dniu 13 marca 2018 r. o godz. 8:15 na opolskim odcinku autostrady A4 (MOP w [...]) funkcjonariusze Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu, w ramach kontroli przewozu towarów, o której mowa w art. 13 ustawy, zatrzymali do kontroli zespół pojazdów składający się z ciągnika samochodowego Volvo o nr. rejestracyjnym [...] i naczepy ciężarowej Krone o nr. rejestracyjnym [...]. Właścicielem ciągnika była R. H., natomiast właścicielem naczepy ciężarowej była B S.A. z siedzibą w [...]. Przedmiotem przewozu był towar o kodzie CN 3811 w ilości 9758 kg brutto, dodatki do olejów smarowych, beczki metalowe. Przewożony towar został zgłoszony do rejestru służącego monitorowaniu drogowego przewozu towarów pod numerem [...]. Według danych zawartych w tym zgłoszeniu, podmiotem wysyłającym był C LTD, [...], [...], [...], [...], przy czym załadunek towaru odbył się w miejscowości [...] ([...]), a podmiotem odbierającym D Sp. z o.o., [...]. Przewozu dokonywała firma: A z siedzibą w [...], która posiadała zezwolenie drogowe nr [...]. Rozpoczęcie przewozu zestawem pojazdów o numerach rejestracyjnych [...] (ciągnik) i [...] (naczepa) nastąpiło w [...] dnia 9 marca 2018 r. o godz. 10:18, a wjazd na terytorium Polski w dniu 10 marca 2018 r. o godz. 6:53. Zestaw pojazdów przybył do bazy przy ul. [...] w [...] dnia 10 marca 2018 r. o godz. 10:07. Tam podstawiono ciągnik o nr rej. [...] dnia 12 marca 2018 r. o godz. 16:17, który połączono z naczepą o nr rej. [...] pomiędzy godz. 16:17 tego dnia a godz. 4:39 dnia 13 marca 2018 r. Tak utworzony zestaw pojazdów wyjechał z bazy z dnia 13 marca 2018 r. - godz. 4:39, a zakończenie przewozu w miejscu rozładunku miało miejsce dnia 13 marca 2018 r. - godz. 16:55.