Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 15 września 2020 r., sygn. II SA/Ol 450/20
Inne
Dnia 15 września 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant stażysta Anna Sinkiewicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 września 2020 roku sprawy ze skargi Spółki A. na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie wycofania z obrotu handlowego środka spożywczego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z "[...]" Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w E. (dalej jako: organ I instancji), na podstawie art. 6a pkt 1, art. 73 pkt 1 pkt a, art. 77 ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (tekst jednolity na dzień wydania decyzji - Dz.U. z 2019 r. poz.1252 ze zm., dalej jako: u.o.b.ż.), art. 4 ust. 3a, art. 12 ust. 1, art. 27 ustawy z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jednolity na dzień wydania decyzji - Dz.U. z 2019 r. poz. 59, dalej jako: ustawa o PIS), art. 14 Rozporządzenia (WE) 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. U. UE. L. 2002 Nr 31, str. 1 ze zm.), art 138 pkt 2 ppkt d Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin (Dz.U.UE.L.2017.95.1), nakazał "[...]" Spółce z o.o. (dalej jako: Spółka albo skarżąca) wycofanie z obrotu handlowego środka spożywczego ze względu na stwierdzenie przekroczenia ostrej dawki referencyjnej nieautoryzowanej substancji Δ9-tetrahydrokannabinolu (Δ9THC (THC), nadając wydanej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu wskazano, że 13 grudnia 2019 r. organ otrzymał pismo dotyczące zgłoszenia przez punkt kontaktowy RASFF w Szwajcarii obecności nieautoryzowanej substancji (Δ9THC) w suplemencie diety, którego producentem jest Spółka. Wyniki badań, przeprowadzonych w laboratorium w Szwajcarii, wykazały przekroczenie ostrej dawki referencyjnej nieautoryzowanej substancji (Δ 9THC) - 299 mg/kg. Zgodnie zaś z przeprowadzoną w dniu 24 grudnia 2019 r. przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny oceną ryzyka, wynik zawartości Δ9-THC wynoszący 299 mg/kg oraz zalecane przez producenta dzienne spożycie dwóch kapsułek produktu o łącznej masie 1,08 g (zgodnie z informacją na opakowaniu masa 10 kapsułek wynosi 5,4 g), wyznaczono dzienne pobranie przez konsumenta 323 µg, co odpowiada narażeniu na poziomie 4,6 µg/kg masy ciała. Podano, że EFSA wyznaczyła ostrą dawkę referencyjną na poziomie 1 µg/kg masy ciała, w przypadku spożycia przedmiotowego suplementu diety dzienne pobranie wyniesie 460% ostrej dawki referencyjnej, co należy uznać za niebezpieczne dla zdrowia konsumentów. Na podstawie protokołu kontroli sanitarnej przeprowadzonej w zakładzie Spółki 17 grudnia 2019 r. ustalono, że wielkość produkcji kwestionowanego produktu wynosiła 13986 opakowań, przy czym na stanie magazynowym pozostały 404 opakowania, a pozostała część w ilości 13582 opakowań została sprzedana. Organ I instancji wskazał, że zgodnie z art. 6 u.o.b.ż., środki spożywcze nie spełniające wymagań określonych w przepisach działu II tej ustawy, wdrażających dyrektywy UE i wymagania UE dotyczących bezpieczeństwa żywności, nie mogą być wprowadzane do obrotu na terytorium RP. Zgodnie zaś z art. 27 ust 2 ustawy o PIS w razie stwierdzenia naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych PPIS nakazuje w drodze decyzji, wycofanie z obrotu środka spożywczego. Organ I instancji powołał się również na przepisy prawa żywnościowego zawarte w rozporządzeniu (WE) 178/2002. Podkreślono, że żaden niebezpieczny środek spożywczy nie może być wprowadzany na rynek, a środek spożywczy jest uznawany za niebezpieczny, jeśli uważa się, że jest szkodliwy dla zdrowia lub nie nadaje się do spożycia przez ludzi. Wskazano, że w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 27 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu substancji psychotropowych, środków odurzających oraz nowych substancji psychoaktywnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1591 ze zm., dalej jako: rozporządzenie w sprawie substancji psychotropowych), THC znajduje się w wykazie substancji psychotropowych grupy l-P, w odniesieniu do której art. 33 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 852 ze zm., dale jako: u.o.p.n.) stanowi, że mogą być one używane wyłącznie w celu prowadzenia badań, a tym samym nie mogą znajdować się w składzie żywności, w tym także w suplementach diety. Podniesiono, że z oceny ryzyka sporządzonej przez Państwowy Zakład Higieny w odniesieniu do kwestionowanego produktu wynika, że THC wykazuje silne działanie psychoaktywne na organizm człowieka. Biorąc pod uwagę możliwe skutki zdrowotne, a także fakt, że ustalona zawartość Δ9-tetrahydrokannabinol w ocenie ryzyka sporządzonej przez Państwowy Zakład Higieny została ustalona na poziomie 460% ostrej dawki referencyjnej, należy uznać środek spożywczy za niebezpieczny dla zdrowia konsumentów i dlatego suplement diety powinien być bezzwłocznie wycofany z obrotu. Ponadto wskazano, że 3 stycznia 2020 r. Główny Inspektor Sanitarny opublikował na swojej stronie internetowej ostrzeżenie publiczne dotyczące żywności, którego treść zawiera informację o Δ9-tetrahydrokannabinolu na poziomie 299 µg/kg w zakwestionowanym produkcie.