Wyrok WSA w Lublinie z dnia 16 września 2020 r., sygn. I SA/Lu 130/20
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Niezgoda Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca) WSA Monika Kazubińska-Kręcisz po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 16 września 2020 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za październik 2013 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego (organ) utrzymał w mocy decyzję organu z [...] sierpnia 2019 r. zmieniającą M. K. prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą S. w [...] (podatniczka) deklarowane rozliczenie podatku od towarów i usług (VAT) za październik 2013 r. przez określenie zobowiązania podatkowego w wysokości [...] zł.
W motywach powyższego rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że w deklaracji VAT-7 za październik 2013 r. podatniczka zawyżyła VAT naliczony o [...] zł opisany w fakturze z 8 października 2013 r. wystawionej przez P.H.U. H. Zgodnie z treścią tej faktury firma podatniczki miała nabyć od firmy E. S. 400 telefonów komórkowych ([...] - telefony). Jednak, w ocenie organu, wymieniona faktura nie dokumentuje rzeczywistego zdarzenia w obrocie gospodarczym, transakcji handlowej. W konsekwencji, zdaniem organu, również wystawianie przez podatniczkę w dalszej kolejności dokumentów TAX FREE opisujących sprzedaż tych telefonów podróżnym nie miała związku z rzeczywistością gospodarczą.
Według organu, podatniczka posłużyła się przyjętą fakturą i następnie wystawianymi dokumentami TAX FREE w ramach zorganizowanego ciągu czynności przeprowadzanych w celach oszukańczych, ukierunkowanych na nadużycie VAT. Z całokształtu zgromadzonego materiału dowodowego wynika bowiem, że w zakresie analizowanych telefonów podatniczka aktywnie uczestniczyła w tak zwanej karuzeli podatkowej, nie zaś w obrocie gospodarczym.
Organ przeanalizował kolejność wystawiania poszczególnych faktur opisujących zakupy i sprzedaż omawianych telefonów od momentu ich wprowadzenia na terytorium kraju, dokumenty dotyczące ich przechowywania w magazynie D. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka D. ), przepływy środków finansowych towarzyszące tym dokumentom. Na tej podstawie organ odtworzył łańcuch wprowadzania do obrotu faktur opisujących fikcję poczynając od V. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością poprzez S. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, firmę E. S. aż do podatniczki, która z kolei na koniec analizowanego procederu wystawiała dokumenty TAX FREE opisując w nich sprzedaż telefonów podróżnym (por. s. 7 decyzji organu).