Wyrok WSA w Lublinie z dnia 30 września 2020 r., sygn. I SA/Lu 261/20
Czystość i porządek
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Chitrosz-Roicka Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca) WSA Andrzej Niezgoda Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Kożuch po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 września 2020 r. sprawy ze skargi S. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz S. W. kwotę [...]zł ([...] złotych) z tytułu zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Samorządowe Kolegium Odwoławcze (organ) utrzymało w mocy decyzję M. Z. C. we [...] (organ I instancji, związek) z [...] r. określającą S. W. (spółdzielnia) wysokość opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesięczne okresy od stycznia do września 2018 r. w sumie w kwocie [...]zł.
W uzasadnieniu tej treści rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że objęte decyzją opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dotyczą budynków bezspornie pozostających w zarządzie spółdzielni położonych we W. przy ulicach: [...], [...], [...], [...], [...], [...]. [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...] [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...] i [...], [...]. Poza sporem pozostawała również okoliczność, że w budynkach zlokalizowanych przy ulicach: [...], [...] [...], [...], [...], [...], J. P. [...] [...], [...], [...] oraz [...] "(do lutego 2016 r.)" usytuowane są zarówno lokale zamieszkałe, jak i niezamieszkałe.
W dalszej kolejności organ motywował, że spółdzielnia w korygowanych deklaracjach wykazała za poszczególne miesiące wysokość opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w odniesieniu do wszystkich nieruchomości bądź według ilości mieszkańców, bądź ilości odpadów w przypadku nieruchomości niezamieszkałych. Weryfikacja deklaracji składanych przez spółdzielnię była możliwa tylko co do gniazd z pojemnikami. Spółdzielnia nie przyporządkowała pojemników do poszczególnych nieruchomości. Pojemniki na odpady komunalne umieszczone w gniazdach nie zostały przypisane do konkretnej nieruchomości i służyły wszystkim okolicznym nieruchomościom. Każdy kto miał do nich dostęp mógł swobodnie wrzucać odpady bez względu na ich oznaczenie przez spółdzielnię. Ustalono, że w pojemnikach na odpady mokre lub suche znajdowały się odpady zmieszane i inne. W tych okolicznościach, zdaniem organu, nie było możliwe sprawdzenie czy odpady komunalne z poszczególnych nieruchomości były zbierane zgodnie z deklaracjami spółdzielni. Segregowanie odpadów komunalnych można było skontrolować tylko w odniesieniu do poszczególnych gniazd z pojemnikami, nie zaś w przypadku konkretnych nieruchomości.