Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Krakowie z dnia 30 września 2020 r., sygn. III SA/Kr 889/20

Odrzucenie skargi

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Hanna Knysiak-Sudyka po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 30 września 2020 r. sprawy ze skargi R. S-T., M. N i L.H. na uchwałę Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 28 kwietnia 2020 r. nr XXIX/295/2020 w przedmiocie ustalenia dopłaty do taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w okresie od dnia 1 maja 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. postanawia: 1. skargę odrzucić; 2. zwrócić na rzecz skarżących R. S-T.,M. N i L.H. wpisy w kwocie po 300 (trzysta) złotych każdemu z nich.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 22 czerwca 2020 r. skarżący: R. S-T., M. N i L. H. wnieśli skargę na uchwałę Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 28 kwietnia 2020 r. nr XXIX/295/2020 w przedmiocie ustalenia dopłat do taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w okresie od 1 maja 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.

Skarżący podnieśli, że upatrują naruszenia swojego interesu prawnego w tym, że będąc osobami piastującymi stanowisko: prezydenta miasta, skarbnika, głównego księgowego urzędu miasta, niezależnie od tego, jakie czynności wykonają albo jakich zaniechają przy wykonywaniu zaskarżonej uchwały, będą narażeni na odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W przypadku wykonania zaskarżonej uchwały ponad kwotę 1 miliona złotych będą ponosić odpowiedzialność na podstawie art. 10 i 11 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 1440 ze zm.), natomiast w przypadku niewykonania zaskarżonej uchwały będą ponosić odpowiedzialność z art. 16 powyższej ustawy. Oba zachowania (wykonanie i zaniechanie wykonania uchwały) prowadzą do znacznego stopnia szkodliwości dla finansów publicznych, co jest równoznaczne z zagrożeniem karą pieniężną albo nagany (art. 34a powołanej wyżej ustawy). Skarżący podnieśli, że jako pracownicy samorządowi są również narażeni na odpowiedzialność karną z art. 231 Kodeksu karnego poprzez przekroczenie uprawnienia (gdy wykonają uchwałę) lub niedopełnienie obowiązku (gdy odmówią wykonania uchwały) i tym samym będą działać na szkodę interesu publicznego lub prywatnego. Nadto wskazali, że niewykonanie przedmiotowej uchwały naraża finanse Miasta na ich uszczuplenie wskutek przegranego procesu przed sądem powszechnym w sprawie o zapłatę z powództwa przedsiębiorstwa wodnokanalizacyjnego, a skarżących na karę z ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00