Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 15 września 2020 r., sygn. II SA/Ke 324/20

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Armański (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Asesor WSA Agnieszka Banach, Protokolant Starszy inspektor sądowy Sebastian Styczeń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej WINB), utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta [...] z dnia [...] o umorzeniu postępowania administracyjnego w sprawie nieodpowiedniego stanu technicznego ogrodzenia pomiędzy posesjami przy ul. [...] nr [...] i [...].

W uzasadnieniu wydanej decyzji organ II instancji podniósł, że W. A.-B.oraz R. B. wystąpili do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta [...] pismem z dnia 13 maja 2019 r, informując o postawieniu na sąsiedniej działce ogrodzenia i istnieniu zagrożenia katastrofą budowlaną, oraz załączając opinię techniczną z dnia 12 maja 2019 r. autorstwa Z. U., dotyczącą bezpieczeństwa konstrukcji ogrodzenia. Przy piśmie z dnia 17 czerwca 2019 r. wnioskodawcy dostarczyli kolejną opinię techniczną z dnia 17 czerwca 2019 r. dotyczącą bezpieczeństwa konstrukcji systemowego ogrodzenia ze słupków stalowych z wypełnieniem panelami z siatki, wykonanego przez inwestora w miejsce istniejącego uprzednio muru pełnego z cegły ceramicznej pełnej o wysokości ok. 700 cm, który to stan zdaniem autora opracowania rażąco narusza art. 5 ust 1 pkt b, c, d, e ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Nie spełniono bowiem podstawowych wymagań dotyczących bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa użytkowania, odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska, jak również ochrony przed hałasem i drganiami. Zdaniem stron obecnie należy przywrócić ogrodzenie do stanu jak przed rozebraniem, to jest wykonać alternatywnie ogrodzenie żelbetowe pełne spełniające tym samym ww. wymogi lub odtworzyć poprzedni stan muru z cegły. W dniu 10 lipca 2019 r. złożono kolejną uzupełniającą opinię techniczną z dnia 9 lipca 2019 r., dotycząca bezpieczeństwa konstrukcji ogrodzenia, w którym uszczegółowiono tezę o naruszeniu art. 5 ust 1 pkt b, c, d oraz e ustawy Prawo budowlane. Ponadto autor poinformował, że inwestor dokonał wyburzenia zabytkowego muru bez zezwolenia zarówno konserwatorskiego, jak i pozwolenia na rozbiórkę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00