Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 30 września 2020 r., sygn. I SA/Gd 1953/19

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Irena Wesołowska, Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Gorzeń (spr.), Sędzia NSA Elżbieta Rischka, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 30 września 2020 r. sprawy ze skargi B.B. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 września 2019 r. nr [....] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w przedmiocie wydania indywidualnej interpretacji 1. uchyla zaskarżone postanowienie ora poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 czerwca 2019 r. nr [...] 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącego kwotę 200,-zł (słownie: dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

I SA/Gd 1953/19

Uzasadnienie

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej postanowieniem z dnia 9 września 2019 r., na podstawie art. 13 § 2a, art. 221, art. 233 § 1 pkt 1 i art. 239 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.), dalej jako "O.p.", po rozpatrzeniu zażalenia B.B. Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym (...) (dalej -Skarżący, Wnioskodawca ), utrzymał w mocy własne postanowienie z dnia 26 czerwca 2019 r. odmawiające wszczęcia postępowania w sprawie wniosku, który wpłynął w dniu 22 maja 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów ustawy o komornikach sądowych. Przedmiotowe postanowienie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej skarżący przedstawił następujący stan faktyczny.

Do dnia 31 grudnia 2018 r. opłaty egzekucyjne były pobierane na podstawie przepisów z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji. W świetle przepisów tej ustawy pobrane i ściągnięte przez komornika sądowego opłaty stanowiły jego własność.

Dnia 1 stycznia 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych. Na jej mocy istotnej zmianie uległ charakter prawny opłat egzekucyjnych. W myśl art. 149 ust 1 tej ustawy opłata egzekucyjna stanowi niepodatkową należność budżetową o charakterze publicznoprawnym pobieraną za czynności, o których mowa w art. 3 ust 3 pkt 1 i 2, na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 lutego 2018 r. o kosztach komorniczych. W myśl ust. 2 tego artykułu uzyskane opłaty egzekucyjne po potrąceniu wynagrodzenia prowizyjnego stanowią dochód budżetu państwa i podlegają przekazaniu na rachunek o którym mowa w art. 196 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę kancelarii w terminie do 5 dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu w którym zostały uzyskane. W świetle tych przepisów od dnia 1 stycznia 2019 r. opłaty egzekucyjne stanowią daninę publiczną, która staje się dochodem państwa. Natomiast komornik otrzymuje od państwa stosowne wynagrodzenie za wykonywane czynności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00