Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2020 r., sygn. IV SA/Wa 1975/19

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Wanda Zielińska-Baran (spr.), Sędziowie sędzia WSA Marzena Milewska-Karczewska, asesor WSA Agnieszka Wąsikowska, Protokolant sekr. sąd. Marika Bibrowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi P. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] maja 2019 r. nr [...] w przedmiocie nakazu usunięcia odpadów oddala skargę

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. decyzją z [...] maja 2019 r., nr [...], po rozpatrzeniu odwołania P. M., utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy J. z dnia [...] listopada 2018 r., nr [...], o nakazaniu usunięcia odpadów z terenu nieruchomości położonej w J. przy ul. P., oznaczonej jako działa nr [...]. W uzasadnieniu podano, iż decyzją z [...] listopada 2018 r., nr [...], Wójt Gminy J. nakazał posiadaczowi odpadów P. M. usunięcie odpadów z terenu nieruchomości oznaczonej jako działka [...], położonej w J. przy ul P. Odwołanie złożył P. M.

Kolegium rozpatrując odwołanie, wskazało, iż w niniejszej sprawie mają zastosowanie przepisy k.p.a. oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach ( Dz. U. z 218 r. poz. 992). Zgodnie z art. 26 ust. 1 i 2 ustawy posiadacz odpadów obowiązany jest do niezwłocznego usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania. W przypadku nieusunięcia odpadów wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji wydanej z urzędu, nakazuje posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, z wyjątkiem gdy obowiązek usunięcia odpadów jest skutkiem wydania decyzji o ich cofnięciu decyzji związanej z gospodarką odpadami. Zastosowanie tego przepisy wymaga ustalenia czy składowane materiały stanowią odpad, a w przypadku pozytywnej odpowiedzi ustalenie czy przedmiotowe miejsce jest przeznaczone do składowania lub magazynowania odpadów, w niniejszej sprawie na działce nr [...] znajdują się drewniane podkłady kolejowe. W rozporządzeniu z dna 29 grudnia 2014 r. Ministra Środowiska w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. poz. 1923) odpady zostały podzielone na 20 grup w zależności od źródła ich powstania. W grupie 17 katalogu pod kodem 17 02 04* "Odpady drewna, szkła i tworzyw sztucznych zwierające lub zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi (podkłady kolejowe)", wymienione zostały kolejowe pochodzące w remontów torowisk. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wymontowane podkłady kolejowe stanowią odpad, już po ich wymontowaniu z torów kolejowych - odpad użytkowy. Organ przywołał wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 stycznia 2018 r., sygn. akt II OSK 1181/17, w którym Sąd ten stwierdził, iż za odpady, które nie są odpadami niebezpiecznym mogłyby być uznane tylko te podkłady kolejowe, które zostały poddane badaniom i których skład jest znany. Odnośnie do innych podkładów nie ma natomiast pewności, że mają on taki sam skład, jak te które zostały poddane analizie. Nie zostały bowiem przedstawione dokumenty, z których wynikałoby, że np. podkłady te zostały wyprodukowane przez tego samego producenta, że zostały zakonserwowane takimi samymi środkami konserwującymi i w takich samych proporcjach oraz, że użytkowanie tych podkładów nie miało wpływu na ich właściwości bądź też że zmiana tych właściwości w czasie była jednakowa dla wszystkich podkładów, które mają być zdemontowane. Kolegium stwierdziło, iż biorąc pod uwagę powyższe, przedmiotowe drewniane podkłady stanowią odpad. Wobec braku przeciwnych dowodów należało zakwalifikować je, jako odpad niebezpieczny. Z akt sprawy wynika, że ww. podkłady kolejowe znajdują się na działce nr [...], czyli na terenie nieprzeznaczonym do składowania odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych. Wystąpiły zatem podstawy do wydania decyzji w oparciu o art. 26 ust. 1 i 2 ustawy. Posiadaczem opadów jest P. M. Kolegium uznało, że nie doszło naruszenia prawa materialnego ani procesowego uzasadniającego uchylenie skarżonej decyzji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00