Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 27 sierpnia 2020 r., sygn. II SA/Sz 459/20

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder Sędziowie Sędzia NSA Stefan Kłosowski, Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 27 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi J. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję

Uzasadnienie

1. W dniu [...] czerwca 2019 r. J. B. (dalej przywoływana jako: "Skarżąca") wystąpiła z wnioskiem do MGOPS o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu opieki nad babcią.

2. Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w P. (dalej przywoływany jako: "Organ pierwszej instancji") decyzją z dnia [...] sierpnia 2019 r., nr [...], po rozpatrzeniu wniosku odmówił przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Swoje stanowisko Organ uzasadnił niespełnieniem ustawowych przesłanek do otrzymania wnioskowanego świadczenia, tj. nieistnieniem obowiązku alimentacyjnego wnioskodawczyni względem babci wymagającej opieki, gdyż babcia ma czworo dzieci zobowiązanych do alimentacji w pierwszej kolejności; okolicznością pozostawania osoby wymagającej opieki w związku małżeńskim z osobą, która nie posiada orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności; okolicznością posiadania przez Skarżącą uprawnienia do specjalnego zasiłku opiekuńczego, z którego zamierza zrezygnować dopiero z dniem przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, jak również okolicznością powstania niepełnosprawności babci po terminach określonych w ustawie o świadczeniach rodzinnych.

3. Skarżąca, działając poprzez profesjonalnego pełnomocnika, wniosła odwołanie od ww. decyzji, której zarzuciła:

- naruszenie prawa materialnego, poprzez zastosowanie normy prawnej wyrażonej w art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, której część została uznana za niekonstytucyjną w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną ze względu na datę powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki, a przez to naruszenie art. 190 ust. 1 Konstytucji RP,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00