Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 27 sierpnia 2020 r., sygn. II SA/Rz 397/20
Inspekcja sanitarna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Elżbieta Mazur-Selwa Sędziowie WSA Piotr Godlewski /spr./ NSA Małgorzata Wolska Protokolant referent Patrycja Bar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi A. Spółka z o.o. na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] stycznia 2020 r. nr [...] w przedmiocie wstrzymania wprowadzania produktów do obrotu -skargę oddala-
Uzasadnienie
II SA/Rz 397/20
U z a s a d n i e n i e
Przedmiotem kontroli Sądu jest decyzja [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego (dalej: "PWIS", "organ odwoławczy" lub "organ II instancji") z dnia [...] stycznia 2020 r. nr [...], utrzymująca w mocy decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] sierpnia 2019 r. nr [...] [...] (dalej: "Burmistrz" lub "organ I instancji"), wydaną w przedmiocie wstrzymania wprowadzenia produktu do obrotu.
Wydanie decyzji poprzedzało postępowanie administracyjne o następującym przebiegu:
Opisaną na wstępie decyzją z dnia [...] sierpnia 2019 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny (dalej: "PPIS" lub "organ I instancji") nakazał:
1. wstrzymać wprowadzanie do obrotu produktu [...] jako suplementu diety na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej do czasu zakończenia postępowania wszczętego przez Głównego Inspektora Sanitarnego postanowieniem z dnia [...].04.2019 r. znak: [...] w związku z art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
2. Wstrzymać wprowadzanie do obrotu produktu [...] jako suplementu diety na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej do czasu zakończenia postępowania wszczętego przez Głównego Inspektora Sanitarnego postanowieniem z dnia [...].04.2019r. znak: [...] w związku z art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
Organ I instancji w uzasadnieniu wydanej decyzji wyjaśnił, że w dniu [...] kwietnia 2019 r. otrzymał interwencję od konsumenta dotyczącą zawartości witaminy D w produktach: [...] i [...] wytwarzanych i prezentowanych do stronach internetowych prowadzonych przez Spółkę. W ocenie organu I instancji, zawartość witaminy D dwukrotnie przekracza referencyjną wartość spożycia, która wynosi 50 pg. Ustalono, że toczy się postępowanie wyjaśniające prowadzone przez Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczące przedmiotowych produktów. Z uwagi na dane zawarte w opracowaniach naukowych odnoszących się do zalecanego poziomu spożycia witaminy D, organ I instancji wystąpił do GIS o przedstawienie stanowiska w sprawie ilości witaminy D w produktach.