Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 sierpnia 2020 r., sygn. IV SA/Po 944/20
Prawo miejscowe; Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Waldemar Inerowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędzia WSA Katarzyna Nikodem po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 19 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w Koninie na uchwałę Rady Miejskiej w Sompolnie z dnia 29 października 2015 r. nr XIII/82/2015 w przedmiocie Statutu Sołectwa Zakrzewek stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej: - w § 14 ust. 2 pkt 1 w zakresie dotyczącym kompetencji Zebrania Wiejskiego do wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej; - § 15 ust. 2 w zakresie zwrotu " w szczególności"; - § 15 ust. 3; - § 16 ust. 7 w zakresie zwrotu " w szczególności".
Uzasadnienie
Rada Miejska w Sompolnie - działając na podstawie art. 35 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm. - dalej w skrócie: "u.s.g.") - w dniu 29 października 2015 r. podjęła uchwałę nr XIII/82/2015 w sprawie Statutu Sołectwa Zakrzewek (dalej w skrócie: "uchwała" lub "statut").
Pismem z 27 kwietnia 2020 r. Prokurator Prokuratury Okręgowej w Koninie wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na powyższą uchwałę, żądając stwierdzenia jej nieważności. Powyższej uchwale zarzucił naruszenie:
1) art. 35 ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 36 ust. 1 u.s.g. poprzez nadanie w statucie organowi uchwałodawczemu - zebraniu wiejskiemu kompetencji do wyboru i odwołania Sołtysa oraz członków Rady Sołeckiej (§ 14 ust. 2 pkt 1 uchwały), podczas gdy zebranie wiejskie zgodnie z przepisami u.s.g. jest organem uchwałodawczym w sołectwie, natomiast sołtys - organem wykonawczym, którego wspomaga rada sołecka, a w aktualnym stanie prawnym brak jest przepisu, z którego wynikałyby uprawnienia zebrania wiejskiego do dokonywania wyboru oraz do odwoływania sołtysa czy też rady sołeckiej,