Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 sierpnia 2020 r., sygn. II SA/Ol 134/20

Pomoc społeczna

 

Dnia 20 sierpnia 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak sędzia WSA Marzenna Glabas po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 20 sierpnia 2020 roku sprawy ze skargi R. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zasiłku celowego i zasiłku celowego specjalnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z "[...]", wydaną z upoważnienia Burmistrza M. przez p.o. Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w M. (dalej jako: organ I instancji), na podstawie art. 2 pkt 1, art. 3 ust. 3 i 4, art. 8 ust. 1 pkt 2, ust. 3 i ust. 4, art. 39 ust. 1 i ust. 2, art. 41 pkt 1, art. 106 ust. 1 i art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity na dzień wydania decyzji - Dz.U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm., dalej jako: u.p.s.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2018 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń z pomocy społecznej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1358), odmówiono R.P. (dalej jako: strona lub skarżąca) przyznania świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej w formie zasiłku celowego, jak również w formie specjalnego zasiłku celowego w związku z kosztami pogrzebu cioci. W uzasadnieniu podniesiono, że z treści wniosku złożonego 4 lipca 2019 r. oraz dołączonych do niego załączników wynika, że strona ubiega się o zwrot kosztów poniesionych w związku z pogrzebem cioci, która zmarła 6 lutego 2018 r. W wyniku przeprowadzonego wywiadu środowiskowego ustalono, że strona prowadzi gospodarstwo domowe z mężem i oboje otrzymują emerytury z ZUS, przy czym mąż strony prowadzi również działalność gospodarczą, z której osiąga dochód. Natomiast troje pełnoletnich dzieci prowadzi oddzielne gospodarstwa domowe. Wskazano, że na dochód rodziny z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku, tj. z czerwca 2019 r., składa się: emerytura strony w wysokości 1481,35 zł netto, emerytura otrzymywana przez męża strony - 2943,63 zł oraz dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez męża - 2777,75 zł. Zatem łączny dochód rodziny wynosi 7202,73 zł, co w przeliczeniu na osobę w rodzinie daje dochód w wysokości 3601,37 zł. Organ I instancji podniósł, że z przedstawionych przez stronę dokumentów wynika, że zleciła ona pochówek swojej cioci i została obciążona kosztem wykonania usługi pogrzebowej w wysokości 3921 zł. Następnie ZUS odmówił przyznania stronie zasiłku pogrzebowego po zmarłej, która jak wynika z informacji udzielonych przez stronę pochodziła z B., a przed śmiercią przebywała w domu opieki w M. W ocenie organu I instancji strona nie spełnia ustawowych przesłanek warunkujących możliwość przyznania wsparcia w formie zasiłku celowego, określonych w art. 39 ust. 1 i 2 w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 2 u.p.s., bowiem dochód w rodzinie strony w przeliczeniu na osobę znacznie przekracza kryterium dochodowe, które wynosi 528 zł. Jednocześnie wskazano, że wsparcie z pomocy społecznej może zostać przyznane na taki cel, którego wnioskodawca nie jest w stanie zaspokoić we własnym zakresie poprzez wykorzystanie własnych środków, a więc zgłaszana potrzeba musi być potrzebą niezaspokojoną w chwili ubiegania się o wsparcie. Tymczasem w niniejszej sprawie strona nie ubiega się o przyznanie wsparcia na pokrycie kosztów pochówku cioci zmarłej w lutym 2018 r., lecz ubiega się o zwrot środków wydatkowanych na ten cel. W związku z czym, w ocenie organu I instancji, nie sposób uznać, że zgłaszana potrzeba jest potrzebą niezaspokojoną w chwili ubiegania się o świadczenie z pomocy społecznej, kiedy koszt pochówku został przez stronę uregulowany i to w 2018 roku. Dodano, że wsparcie w formie specjalnego zasiłku celowego jest nadzwyczajną formą pomocy, która może zostać udzielona w sytuacjach wyjątkowych (szczególnie uzasadnionych), tj. w sytuacjach takich, które nie występują na co dzień. Tymczasem w sytuacji strony, w ostatnim czasie nie wystąpiło żadne zdarzenie losowe, czy inna szczególna sytuacja, które można by potraktować jako zdarzenia uzasadniające przyznanie wsparcia w formie specjalnego zasiłku celowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00