Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 6 sierpnia 2020 r., sygn. I SA/Lu 149/20

Podatek dochodowy od osób prawnych

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Chitrosz-Roicka Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca) NSA Danuta Małysz po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 6 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi M. D. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w B. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych I. uchyla interpretację indywidualną w zaskarżonej części; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz M. D. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w B. kwotę [...]([...]) złotych z tytułu zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W zaskarżonej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (organ) ocenił stanowisko prawne M. D. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w [...] (spółka) dotyczące kosztów uzyskania przychodów w kontekście art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2019.865 ze zm. na dzień wydania kontrolowanej interpretacji indywidualnej - ustawa o CIT) jako:

- nieprawidłowe w zakresie sprzedaży tektury, wsparcia technicznego, jakości, zakupów oraz związanych ze wsparciem sprzedaży świadczonych przez zespoły centralne;

- prawidłowe w odniesieniu do controllingu, innowacji produktów, BHP;

- w przypadku usług związanych z zasobami ludzkimi w części dotyczącej usług w zakresie rozwoju narzędzi wspomagających zarządzanie zasobami ludzkimi jako nieprawidłowe, zaś w pozostałej części jako prawidłowe,

- na gruncie usług związanych z administracją i wsparciem Systemu Informacji i Procesu w części dotyczącej usług zaklasyfikowanych jako usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi jako nieprawidłowe, natomiast w pozostałej części jako prawidłowe.

W uzasadnieniu tej treści stanowiska prawnego organ wyjaśnił, że spółka na potrzeby uzyskania interpretacji indywidualnej przedstawiła okoliczności, w których jest polskim rezydentem podatkowym (podatnikiem CIT) funkcjonującym w międzynarodowej strukturze podmiotów powiązanych działających w szeroko rozumianej branży opakowaniowej i papierniczej (grupa). W ramach tej struktury spółka prowadzi swoją podstawową działalność w zakresie produkcji tektury falistej (produkty). W ramach grupy wyodrębniono dywizje skupiające po kilka spółek zajmujących się określonym obszarem biznesu. Ma to na celu między innymi usprawnienie działania grupy, jak również optymalizację ponoszonych kosztów. W przypadku dywizji, do której należy spółka, określone podmioty z dywizji zatrudniają pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje oraz kompetencje wymagane do prowadzenia określonych obszarów działalności gospodarczej spółek z dywizji. Z uwagi na efektywne prowadzenie działalności gospodarczej i zapewnienie spółkom z danej dywizji takiej samej jakości otrzymywanych usług, niektóre usługi wsparcia biznesu świadczone są centralnie przez określone podmioty z danej dywizji. W związku z tym spółka, podobnie jak inne spółki z tej samej dywizji, zawiera umowy z podmiotami powiązanymi, mającymi siedzibę w Polsce. Podmioty powiązane są podmiotami powiązanymi wobec spółki w rozumieniu art. 11 ustawy o CIT w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. oraz w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. W ramach umów nabywane mogą zostać następujące usługi:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00