Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 sierpnia 2020 r., sygn. II SA/Gl 394/20

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kalaga - Gajewska, Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska,, Sędzia WSA Andrzej Matan (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Anna Koenigshaus, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 lipca 2020 r. sprawy ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miasta Gliwice z dnia 8 września 2016 r. nr XIX/472/2016 w przedmiocie upoważnienia do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Pismem z 7 lutego 2020 r. Wojewoda Śląski, działając na podstawie art. 93 ust. 1 u.s.g., wniósł skargę na uchwałę Nr XIX/472/2016 Rady Miasta Gliwice z dnia 8 września 2016 r. w sprawie upoważnienia do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej, żądając stwierdzenia jej nieważności w całości, jako niezgodnej z art. 7 Konstytucji RP w zw. z art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1994 roku - Prawo łowieckie (tekst jedn. Dz. U. z 2020 roku, poz. 67) w zw. z art. 268 k.p.a.

W uzasadnieniu skargi Wojewoda wskazał, że przedmiotową uchwałą Rada Miasta Gliwice upoważniła Komendanta Centrum Ratownictwa Gliwice z siedzibą w Gliwicach - jednostki organizacyjnej miasta na prawach powiatu, do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej określonych w przepisie art. 45 ust. 3 Prawa łowieckiego (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 2168 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 45 ust. 3 Prawa łowieckiego - w brzmieniu obowiązującym na dzień podjęcia uchwały - w przypadku szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej przez zwierzynę, starosta, w porozumieniu z Polskim Związkiem Łowieckim, może wydać decyzję o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny.

Przepis art. 39 ust. 4 u.s.g. stanowi podstawę do przekazania przez radę gminy podmiotowi zewnętrznemu kompetencji do wydawania aktów oraz podejmowania wszelkich czynności o charakterze publicznoprawnym, w tym prowadzących do ustalenia (odmowy ustalenia), stwierdzenia (odmowy stwierdzenia), czy też potwierdzenia (odmowy potwierdzenia) uprawnienia lub obowiązków określonych przepisami prawa administracyjnego (por. m.in. wyrok NSA z dnia 26 listopada 2013r. sygn. akt II OSK 2409/13, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych). Przekazanie to może dotyczyć jednak wyłącznie załatwiania spraw, dla których organem właściwym jest organ wykonawczy gminy tj. wójt, burmistrz lub prezydent miasta Przemawia za tym również wykładnia systemowa. Art. 39 zawarty jest w Rozdziale 3 ustawy: "Władze gminy", co oznacza, że jego przepisy odczytywane być powinny jako dotyczące spraw załatwianych przez organy gminy, w ramach przypisanych im kompetencji. W konsekwencji upoważnienia udzielane zarówno przez wójta (art. 39 ust, 2) jak i przez radę gminy (art. 39 ust. 4) dotyczyć powinny wyłącznie tych spraw, do prowadzenia których pierwotnie - z mocy prawa - uprawniony jest wójt.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00