Postanowienie WSA w Warszawie z dnia 6 lipca 2020 r., sygn. VI SA/Wa 1680/19
Odrzucenie skargi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Kozik po rozpoznaniu w dniu 6 lipca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi "(...)" S.A. z siedzibą w "(...)"na czynność Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z "(...)" czerwca 2019 r. w sprawie "(...)"w przedmiocie pozostawienia bez rozpoznania wniosku o zmianę koncesji na obrót paliwami ciekłymi postanawia: odrzucić skargę
Uzasadnienie
"(...)"S.A. z siedzibą w "(...)" (dalej zwana jako "Skarżąca", "Spółka") pismem z 9 lipca 2019 r. wniosła skargę na czynność Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej zwany jako "organ", "Prezes URE") z "(...)" czerwca 2019 r., nr "(...)", w przedmiocie pozostawienia bez rozpoznania wniosku o zmianę koncesji na obrót paliwami ciekłymi.
Do powstania zaskarżonej czynności doszło w następującym stanie faktycznym:
Skarżąca decyzją Prezesa URE z "(...)" grudnia 2015 r. uzyskała koncesję na obrót paliwami ciekłymi na okres od 14 stycznia 2016 r. do 26 lutego 2026 r.
Pismem z 9 stycznia 2017 r. Spółka wniosła do organu (działającego przez "(...)"Oddział Terenowy Urzędu Regulacji Energetyki z siedzibą w "(...)") o zmianę koncesji na obrót paliwami ciekłymi w celu dostosowania jej treści do nowej definicji paliw ciekłych określonej w art. 3 pkt 3b ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2019 r., poz. 755 z późn. zm.; dalej zwana jako "ustawa - Prawo energetyczne"). Wobec dostrzeżonych przez organ braków wniosku z 9 stycznia 2017 r. w postaci dokumentów i informacji wskazujących, że spełnione zostały przez Spółkę formalnoprawne, techniczne i organizacyjne warunki do prowadzenia działalności w zakresie obrotu paliwami ciekłymi oraz, że Skarżąca dysponuje środkami finansowymi zapewniającymi prawidłowe wykonywanie działalności lub ma możliwości ich pozyskania, Prezes URE wezwał Spółkę pismem z "(...)"stycznia 2019 r., nr "(...)", do uzupełnienia wniosku poprzez przesłanie dokumentów i informacji koniecznych do rozpatrzenia sprawy, w terminie 60 dni od otrzymania wezwania (k. 120-123 akt administracyjnych). W powyższym wezwaniu zostały wymienione brakujące dokumenty i informacje pozwalające Prezesowi URE na pozytywne załatwienie sprawy poprzez dokonanie zmiany koncesji. W wezwaniu organ pouczył również Spółkę (pkt 1), że zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy z 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 1165 z późn. zm.; dalej zwana jako "ustawa zmieniająca"), nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym przez Prezesa URE terminie w sposób spełniający wszystkie wymagane ustawą - Prawo energetyczne warunki, pozostawia się bez rozpoznania. Z kolei w pkt 3 pouczenia przedmiotowego wezwania organ wskazał, że w przypadku nieuzupełnienia wniosku w sposób wskazany w pkt 1, koncesja na obrót paliwami ciekłymi wygasa z upływem ostatniego dnia terminu do uzupełnienia wniosku (art. 16 ust. 4 ustawy zmieniającej). Przedmiotowe wezwanie zostało doręczone Spółce 31 stycznia 2019 r., a zatem wyznaczony 60-dniowy termin na uzupełnienie dokumentacji upłynął z dniem 1 kwietnia 2019 r. (co jest okolicznością bezsporną bowiem Spółka w skardze na stronie 4 sama to przyznaje.)