Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 lipca 2020 r., sygn. IV SA/Wa 1195/20

Administracyjne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jarosław Łuczaj po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 22 lipca 2020 r. sprawy ze sprzeciwu T. D. od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] kwietnia 2020 r., nr [...] w przedmiocie wniesienia sprzeciwu wobec zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew oddala sprzeciw.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] kwietnia 2020 r., nr [...], wydaną na skutek odwołania T. D. i E. D. od decyzji Wójta Gminy [...] z dnia [...] lutego 2020 r., nr [...], dotyczącej wniesienia sprzeciwu wobec zamiaru usunięcia drzew rosnących na działce ewidencyjnej nr [...], położonej w obrębie geodezyjnym [...], gmina [...] - Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] uchyliło decyzję organu I instancji w całości i przekazało mu sprawę do ponownego rozpatrzenia.

Powyższa decyzja została wydana w następującym stanie sprawy:

W dniu 7 lutego 2020 r. E. D. i T. D. oraz H. B., współwłaściciele działki ewidencyjnej nr [...], położonej w obrębie geodezyjnym [...], gmina [...], zgłosili zamiar usunięcia drzew rosnących na przedmiotowej nieruchomości wskazując, iż przedmiotem wniosku są drzewa uschnięte i uszkodzone, jak również posadowione na rowie odpływowym.

W dniu 10 lutego 2020 r. przy udziale T. D. przeprowadzono oględziny wnioskowanych do usunięcia drzew, ustalając, iż zgłoszenie dotyczy:

- sosen o obwodach (w cm): 96, 98, 112, 102, 132; 134, 144, 140, 152 i 147;

- dębów o obwodach (w cm): 92, 87, 93, 112, 52, 53, 78, 72, 63, 93 i 94;

- klonów o obwodach (w cm): 76 i 80;

- buka o obwodzie (w cm): 132;

- czereśni o obwodach (w cm): 84, 56 i 70;

- sosen o obwodach (w cm): 146, 60, 53, 186, 188 i 118;

- olsz o obwodach (w cm): 97 i 68;

- dębów o obwodach (w cm): 102, 93 i 97.

Decyzją z dnia [...] lutego 2020, nr [...], Wójt Gminy [...] wniósł sprzeciw wobec zgłoszenia zamiaru usunięcia ww. drzew.

Odwołanie od powyższej decyzji złożyli T. D. i E. D. zarzucając, iż art. 83f ust. 8, ust. 11 i ust. 16 ustawy o ochronie przyrody mają charakter wyłącznie techniczny - legitymujący organ do działania lub niedziałania i nie powinny mieć tu zastosowania w związku z zarzutami stawianymi dalej. Art. 83f ust. 14 i ust. 15 ustawy o ochronie przyrody, nie mogą mieć w niniejszej sprawie zastosowania, bowiem oznaczone do usunięcia drzewa nie spełniają kryteriów opisanych w przepisach, powołanych wyżej przez wnioskodawców. Art. 6 ust. 1 pkt 1, pkt 2, pkt 3 i pkt 5, nie mają w niniejszej sprawie zastosowania, bowiem przedmiotowa nieruchomość nie jest położona na terenie: parku narodowego, rezerwatu przyrody, parku krajobrazowego, obszaru Natura 2000. Art. 6 ust. 1 pkt 4 odnosi się do obszaru krajobrazu chronionego, konstrukcji utworzonej rozporządzeniem Wojewody [...] Nr [...] z dnia [...] lutego 2007 r. w sprawie [...] Obszaru Chronionego Krajobrazu. Podkreślono, że rozporządzenie Wojewody, jako akt niższej rangi nie może zmieniać regulacji prawnych rangi ustawowej, takich jak ustawa o ochronie przyrody i ustawa prawo wodne oraz rozporządzeń ministerialnych - wykonawczych. Odnośnie pojęcia tzw. korytarza ekologicznego, którego organ użył, związane jest ono z migracjami zwierząt, roślin i grzybów i odnosi się do ciągów komunikacyjnych pomiędzy dużymi kompleksami leśnymi. Na portalach internetowych wyspecjalizowanych agend, dostępne są mapy z wykazem korytarzy ekologicznych. Wbrew twierdzeniom organu, przedmiotowa działka nie jest korytarzem ekologicznym, to obszar usytuowany pomiędzy dużymi, ogrodzonymi terenami osiedlowymi, os. [...] a os. [...] w [...]. Większość drzew wytypowanych do wycięcia, znajduje się w rowach odpływowych (melioracyjnych), a więc wprost kwalifikuje się do usunięcia, w ramach ochrony urządzeń wodnych. Część drzew wytypowanych do wycięcia stanowi zagrożenia dla życia i zdrowia ze względu na istotne uszkodzenia ich korzeni i koron. Kilkanaście drzew wytypowanych do wycięcia, położonych jest na gruntach rolnych i podlega usunięciu w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego. Kilka drzew wytypowanych do wycięcia ma poniżej 50 cm obwodu pnia na wysokości 5 cm. W dniu 28 stycznia 2020 r. Wójt Gminy [...] wystąpił do Nadleśnictwa [...] z wnioskiem o zgodę na wycięcie drzew na działce nr [...] w obrębie [...], która sąsiaduje bezpośrednio z działką wnioskodawców nr [...], na której organ zakwestionował prawo do wycięcia drzew.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00