Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 lipca 2020 r., sygn. VI SA/Wa 245/20
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Maliszewska Sędzia WSA Grażyna Śliwińska Protokolant ref. Anna Arendt po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 lipca 2020 r. sprawy ze skargi D. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] listopada 2019 r. nr [...] w przedmiocie naruszenia zakazu reklamy aptek, umorzenia postępowania oraz nałożenia kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Główny Inspektor Farmaceutyczny (dalej "GIF") utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego z [...] grudnia 2017 r. ( dalej "WIF") o prowadzeniu przez D. S.A. z siedzibą w W. ( dalej "Skarżąca", "Spółka", "Strona") reklamy sieci aptek ogólnodostępnych, położonych na terenie województwa [...] oraz o nałożeniu kary pieniężnej w kwocie 30 000 zł.
Jako postawę prawną skarżonej decyzji GIF wskazał art. 112 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, art. 115 ust. 1 pkt 4, art. 94a ust. 1 oraz art. 129b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 499 ze zm., dalej: "u.p.f."), art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm., dalej: "k.p.a."),
Do wydania decyzji doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym.
I.
W dniu 26 kwietnia 2017 r. do WIF wpłynęło przekazane przez GIF pismo Prezesa Naczelnej Rady Aptekarskiej z dnia 4 kwietnia 2017 r. w sprawie zbadania zgodności materiału reklamowego "[...]" z przepisami ustawy - Prawo farmaceutyczne.
Pismami z 5 maja 2017 r. oraz 16 maja 2017 r. do WIF przekazano materiał reklamowy w postaci 4 spotów telewizyjnych "[...]" wraz z informacją dotyczącą zleceniodawcy ww. kampanii (A.sp. z o. o. w imieniu klienta D. S.A.) oraz raport z Departamentu Monitoringu Biura Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (dalej: "KRRiT") zawierający daty i godziny emisji reklam "[...]" w programach telewizyjnych według programu telemetrycznego dostępnego w KRRiT. Stosownie do wskazań ww. raportu w miesiącu lutym 2017 r. miała miejsce wielokrotna emisja spotów w 84 ogólnopolskich stacjach telewizyjnych.