Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 31 lipca 2020 r., sygn. IV SA/Po 42/20

Ochrona środowiska

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Świerczak Sędzia WSA Józef Maleszewski Asesor sądowy WSA Maria Grzymisławska- Cybulska (spr.) Protokolant st.sekr.sąd. Justyna Hołyńska-Matela po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 lipca 2020 r. sprawy ze skargi [...] sp. z o.o. sp.k. na zarządzenie pokontrolne Inspektor Ochrony Środowiska z dnia [...] listopada 2019 r., nr [...] w przedmiocie prowadzenia przetwarzania odpadów 1. uchyla zaskarżone zarządzenie pokontrolne; 2. zasądza od Inspektor Ochrony Środowiska na rzecz skarżącej [...] sp. z o.o. sp.k. kwotę [...]zł ([...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Inspektor Ochrony Środowiska (dalej jako: "WWIOŚ" albo "Organ") zarządzeniem pokontrolnym z dnia [...] listopada 2019 r. znak: [...] zarządził W. J. Dyrektorowi Zarządu Spółki A prowadzić przetwarzanie odpadów po uzyskaniu stosownego zezwolenia na przetwarzanie odpadów.

Uzasadniając swoje stanowisko WWIOŚ wskazał, że na podstawie ustaleń kontroli przeprowadzonej w dniach od [...].09.2019r. do [...].10.2019r. na terenie firmy Spółki A ul. [...], [...], stwierdzono nieprawidłowość w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska. W związku z powyższym Kierownik Delegatury WIOŚ w K. działający z upoważnienia Inspektor Ochrony Środowiska zarządził w punkcie 1 jej usunięcie.

Wskazano, że w trakcie kontroli ustalono, że kontrolowany podmiot dokonywał odzysku odpadów o kodach 04 02 09 (odpady materiałów złożonych (np. tkaniny impregnowane, elastomery, plastomery) oraz 04 02 99 (inne niewymienione odpady) bez wymaganej decyzji na przetwarzanie odpadów wymaganej na podstawie art.41 ust.l ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j Dz. U. z 2019 r. poz. 701 z późn.zm.). Dalej wskazano, że do odpadów o kodzie 04 02 09 klasyfikowano materiały tekstylne, tj. pikówki (poszewka materaca), zarówno czyste, jak i te, które uległy zabrudzeniu lub przemoknięciu. Z kolei do odpadów o kodzie 04 02 99 klasyfikowano piankę poliuretanową czystą oraz tą, która uległa zabrudzeniu, zamoknięciu, bądź zawilgoceniu w różnej postaci tj: materace, poduszki, formatki różnej wielkości, które nie spełniają wymagań jakościowych i tym samym nie nadają się do dalszej produkcji. Wyjaśniono, ze jak ustalono wskazane wyżej odpady były szarpane w urządzeniu szarpiącym na drobną frakcję, a następnie wkładane do przygotowanych poszewek poduszkowych. W ocenie WWIOŚ szarpanie odpadów o kodzie 04 02 09 oraz 04 02 99 można klasyfikować jako proces odzysku R3, tj. "Recykling lub odzysk substancji organicznych, które nie są stosowane jako rozpuszczalniki (w tym kompostowanie i inne biologiczne procesy przekształcania), z kolei napełnianie poduszek i materacy to odzysk poza instalacjami, który można sklasyfikować jako odzysk R12, tj. "Wymiana odpadów w celu poddania ich któremukolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1-R11. Dalej wskazano, że proces odzysku w/w odpadów bez wymaganego zezwolenia miał miejsce w okresie od [...].01.2016r. do dnia zakończenia kontroli tj. [...].10.2019r. co potwierdzono na podstawie danych ewidencji odpadów, zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów za lata 2016-2018 i oględzin miejsc prowadzonego odzysku odpadów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00