Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 9 lipca 2020 r., sygn. II SA/Op 23/20

Transport

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik - spr. Sędzia NSA Jerzy Krupiński Protokolant St. inspektor sądowy Grażyna Jankowska-Stykała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 lipca 2020 r. sprawy ze skargi G. S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 12 listopada 2019 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiot postępowania sądowoadminisreacyjnego stanowi skarga G. S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 12 listopada 2019 r., którą utrzymano w mocy decyzję Naczelnika Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu z dnia 7 sierpnia 2019 r.

Zaskarżona decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Decyzją z dnia 7 sierpnia 2019 r., nr [...], Naczelnik Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 92a ust. 2, ust. 4 i ust. 8 oraz art. 93 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 58 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, nałożył na G. S. (zwanego dalej skarżącym) - jako na zarządzającego transportem w przedsiębiorstwie A Sp. z o.o. B sp. k., karę pieniężną w kwocie 500 zł, za niewyposażenie kierowcy w wypis z zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne, tj. za naruszenie określone pod lp. 1.5 załącznika nr 4 do ustawy. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że 20 lutego 2019 r. w miejscowości [...] funkcjonariusze służby celno-skarbowej zatrzymali do kontroli drogowej pojazd o nr rej. [...]. Kierujący - A. J. (zwany dalej kierowcą) oświadczył, że wykonuje przewóz drogowy na potrzeby własne dla przedsiębiorstwa A Sp. z o.o. B sp. k. Na żądanie kontrolujących nie okazał on jednak wypisu z zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne, wypisu z zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub innego wymaganego w związku z przewozem drogowym dokumentu, o którym mowa w art. 87 ustawy. W trakcie czynności sprawdzających w Krajowym Rejestrze Elektronicznym Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD) nr wpisu [...] ustalono, że zarządzającym transportem w przedsiębiorstwie jest G. S., który posiada certyfikat nr [...], wydany dnia 4 lutego 2010 w zakresie wykonywania krajowego transportu drogowego rzeczy. Po wszczęciu postępowania - postanowieniem z dnia 13 czerwca 2019 r., skarżący złożył wyjaśnienia, z których wynika, że komplet dokumentów zawsze znajduje się w pojazdach floty, jaką dysponuje spółka, a wyposażanie kierujących tymi pojazdami każdorazowo przed wyruszeniem w trasę stanowiłoby duże utrudnienie z uwagi na profil działalności Spółki. Dokonując oceny tak ustalonego stanu faktycznego organ wskazał, że szczególny zakres wymagań merytorycznych dotyczących osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie, został określony w załączniku nr I Rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 (Dz.U.UE.L.2009.300.51 z dnia 01.07.2013 r.). Definicja "zarządzającego transportem" została sformułowana w art. 2 pkt 5 tego aktu, a obowiązkiem wyznaczenia takiej osoby obarczona została każda firma transportowa. Odpowiedzialność zarządzającego transportem (analogicznie jak odpowiedzialność przedsiębiorcy) ma charakter administracyjny i nie jest oparta na zasadzie jego winy. Do stwierdzenia zaistnienia naruszenia wystarczające jest, co do zasady, stwierdzenie naruszenia przepisów o transporcie drogowym, nawet jeżeli doszło do niego w sposób niezawiniony. Wskazując na art. 92a ust. 2 ustawy organ uznał, że w sprawie nie mają zastosowania przepisy art. 92b i art. 92c ustawy przewidujące możliwość zwolnienia zarządzającego z odpowiedzialności za naruszenia stwierdzone w czasie kontroli. Wyjaśnił, że art. 4 ust. 2 lit. b rozporządzenia WE nr 1071/2009 wprost wskazuje, że zarządzający transportem w przedsiębiorstwie winien dopełnić obowiązku sprawdzenia dokumentów przewozowych, do których zalicza się m.in. wypis ze stosownej licencji/zezwolenia/zaświadczenia. W sprawie nie można natomiast dopatrzeć się żadnych zdarzeń lub okoliczności, których osoba zarządzająca transportem w przedsiębiorstwie, będąca certyfikowanym specjalistą w dziedzinie transportu drogowego nie mogła przewidzieć, a które powinien udowodnić zarządzający jako wywodzący skutki prawne wynikające z przepisów ewentualnie zwalniających go z odpowiedzialności. Organ wskazał na obowiązek kierowcy dotyczący posiadania i okazywania wymaganych dokumentów - w tym wypisu z zaświadczenia, potwierdzającego zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenia przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej i zaznaczył, że zgodnie z art. 92a ust. 8 ustawy wykaz naruszeń obowiązków lub warunków, o których mowa w ust. 2, oraz wysokości kar pieniężnych za poszczególne naruszenia określa załącznik nr 4 do ustawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00