Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 lipca 2020 r., sygn. I SA/Ol 125/20
Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Ryszard Maliszewski Sędziowie sędzia WSA Przemysław Krzykowski (sprawozdawca) asesor WSA Katarzyna Górska Protokolant stażysta Elżbieta Parda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 lipca 2020r. sprawy ze skargi spółki A na decyzję Zarządu Województwa z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zwrotu środków na realizację projektu oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia "[...]", nr "[...]" Zarząd Województwa, działając jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013 (dalej: "IZ" lub "organ") utrzymał w mocy własną decyzję z dnia "[...]" w przedmiocie określenia kwoty przypadającej do zwrotu i terminu, od którego nalicza się odsetki oraz sposobu zwrotu przez Spółkę A w upadłości likwidacyjnej (dalej: "strona", "beneficjent", , "Spółka", "skarżąca") środków w wysokości 250 000,00 zł wraz z należnymi odsetkami, przeznaczonych na projekt nr "[...]" pod nazwą Zakup narzędzi wspomagających system pozyskiwania członków sieci wspólnych zakupów przez "[...]", realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie projektu nr "[...]" z "[...]" ze zm., współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Budżetu Państwa.
Zgodnie z umową o dofinansowanie beneficjentowi przyznano dofinansowanie w wysokości 400.000,00 zł, zaś wypłacono 250.000,00 zł, gdyż wniosek o płatność końcową na kwotę 150 000,00 zł nie został zatwierdzony do wypłaty. Beneficjent został poinformowany, że prowadzona jest kontrola realizacji przedmiotowego projektu i wniosek o płatność końcową zostanie zatwierdzony przez IZ po uprzednim potwierdzeniu prawidłowej realizacji projektu.
IZ podjęła nieudaną próbę przeprowadzenia kontroli doraźnej na miejscu realizacji projektu (14 i 28 listopada 2016 r.). Okazało się, że nie jest możliwe ustalenie faktycznej siedziby beneficjenta, tj. miejsca, w którym powinny znajdować się zasoby informatyczne wdrożone i zakupione w związku z realizacją projektu. Z uwagi na powyższe brak było możliwości zweryfikowania na miejscu realizacji projektu stanu wdrożenia zasobów informatycznych zakupionych w ramach projektu. Wyniki kontroli zostały przedstawione beneficjentowi w formie Informacji Pokontrolnej z kontroli doraźnej projektu z 11.01.2018 r., jak również Ostatecznej informacji pokontrolnej z kontroli doraźnej projektu z 05.04.2018 r., w której podtrzymano wszystkie nieprawidłowości i uchybienia wyszczególnione w pierwszej informacji pokontrolnej. W niniejszej sprawie Sąd Rejonowy, postanowieniem z 12.04.2018 r., sygn. akt "[...]", ogłosił upadłość Spółki A i wyznaczył Spółkę B, na Syndyka masy upadłości (dalej jako "syndyk").