Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 21 lipca 2020 r., sygn. I SA/Gd 277/20

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Sławomir Kozik Sędziowie: Sędzia NSA Joanna Zdzienicka-Wiśniewska Sędzia NSA Małgorzata Gorzeń (spr.) Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Dorota Kotlarek po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 21 lipca 2020 r. sprawy ze skargi ABC E. O. S.A. z siedzibą w na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w z dnia 6 września 2019 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2016 rok oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 6 września 2019 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej: SKO) utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy [...] z dnia 26 lutego 2019 r. odmawiającą A SA (dalej: Skarżąca, Spółka) stwierdzenia i zwrotu nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2016 rok.

W uzasadnieniu SKO wskazało, że Spółka jest podatnikiem podatku od nieruchomości w związku z posiadaną budowlą położoną na terenie Gminy [...]. Spółka złożyła deklarację podatku od nieruchomości za 2016 roku deklarując kwotę podatku 132.891,00 zł.

Pismem z dnia 18 kwietnia 2017 roku, Spółka złożyła wniosek o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w podatku od nieruchomości w wysokości 140.956,00 zł (obejmującą należność główną 132.891,00 zł i odsetki w wysokości 8.065,00 zł), składając jednocześnie korektę deklaracji podatku od nieruchomości za 2016 rok.

Następnie, po opisaniu przebiegu postępowania w sprawie złożonego wniosku, SKO wskazało, że decyzją z dnia 26 lutego 2019 roku Wójt Gminy [...] odmówił stwierdzenia i zwrotu nadpłaty w podatku od nieruchomości za rok 2016.

We wniesionym od tej decyzji odwołaniu Spółka zarzuciła organowi naruszenie m.in. art. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), dalej O.p., w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 1170 ze zm.), dalej u.p.o.l., w zw. z art. 217 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, poprzez opodatkowanie linii kablowych podatkiem od nieruchomości, pomimo braku możliwości ustalenia podstawy podatku (za rok 2016). W uzasadnieniu odwołania Spółka wskazała, że zobowiązanie podatkowe w podatku od nieruchomości za rok 2016 nie powstało z powodu braku ustalenia jednego z elementów konstrukcyjnych podatku, tj. podstawy opodatkowania. Na dzień 1 stycznia 2016 roku linia kablowa nie była wprowadzona do ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa, nie miała też ustalonej wartości początkowej dla celów amortyzacji, co uniemożliwiało przekształcenie obowiązku podatkowego w zobowiązanie. Odpisów amortyzacyjnych Spółka zaczęła dokonywać od czerwca 2016 roku. Zdaniem Spółki, z uwagi na brak dokonywania wcześniej odpisów amortyzacyjnych, nie istniała podstawa obliczania amortyzacji na dzień 1 stycznia 2016 roku. Wobec nieistnienia podstawy opodatkowania nie mogło dojść do przekształcenia obowiązku w zobowiązanie podatkowe.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00