Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 23 czerwca 2020 r., sygn. I SA/Rz 118/20

Celne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Grzegorz Panek /spr./, Sędzia WSA Małgorzata Niedobylska, Sędzia WSA Piotr Popek, Protokolant ref. Sabina Długosz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 czerwca 2020 r. sprawy ze skargi A. H. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] grudnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie długu celnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] grudnia 2019 r. nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego z dnia [...] czerwca 2019 r. nr [...], którą: (1) określono wartość celną sprowadzonego z USA samochodu osobowego FORD Escape (nr [...], rok produkcji 2018, poj. silnika 1499 cm3) objętego zgłoszeniem celnym nr [...] w wysokości 26.797 zł oraz (2) określono i powiadomiono A. H. (dłużnika) o powstałej w prawidłowej wysokości kwocie długu celnego w wymiarze 2.680 zł z tytułu importu ww. towaru.

Z uzasadnienia decyzji I instancji wynikało, że A. H. dnia 27 lutego 2019 r. złożyła zgłoszenie celne z wnioskiem o objęcie ww. samochodu procedurą dopuszczenia do swobodnego obrotu. Zgłoszenie spełniało wymagania formalne, wobec czego zostało przyjęte. Organ powziął jednak wątpliwość, czy zadeklarowana kwota stanowiła całkowitą zapłatę za samochód (kwotę faktycznie zapłaconą lub należną), ponieważ jego średnia wartość na rynku amerykańskim wynosiła około 21.000 USD. Była to jednak wartość pojazdu nieuszkodzonego, podczas gdy pojazd sprowadzony posiadał uszkodzenia. Wobec tego wezwano zgłaszającą o przedłożenie opinii rzeczoznawcy w celu określenia stopnia uszkodzenia, ale dłużniczka jej nie przedłożyła. Wartości celnej nie można było zatem przyjąć w wysokości zadeklarowanej (art. 70 ust. 1 UKC), a należało ją określić metodami zastępczymi (art. 74 UKC). W tej sytuacji powołano biegłego, który oszacował wartość pojazdu, a organ stosując metodę "ostatniej szansy", o której mowa w art. 74 ust. 3 UKC, określił wartość uszkodzonego pojazdu na 41.118 zł brutto. Z uwagi na to, że obejmowała ona opłaty importowe dokonano korekty (szczegółowe wyliczenia s. 5 decyzji). Finalnie, wartość określono na 26.796,79 zł (7.099,05 USD przy kursie 1 USD = 3,7747 zł z dnia dokonania zgłoszenia celnego). Wartość celna powinna wynieść 26.797 zł. Dług celny, przy stawce 10% cła, wyniósł 2.680 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00