Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 30 czerwca 2020 r., sygn. II SA/Op 111/20

Transport

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz (spr.) Sędzia NSA Jerzy Krupiński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 30 czerwca 2020 r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. w [...] na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 22 stycznia 2020 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu niewykonania obowiązku przewoźnika 1) uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu z dnia 20 marca 2019 r. nr [...], 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu na rzecz skarżącej A Sp. z o.o. w [...] kwotę 400 (czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem niniejszego postępowania jest skarga A sp. z o.o. w [...] (zwana dalej skarżącą lub Spółką) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu (dalej również "organ II instancji" lub "organ odwoławczy") z dnia 22 stycznia 2020 r. utrzymującą w mocy zaskarżoną decyzję Naczelnika Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu (dalej również organ I instancji) z dnia 20 marca 2019 r., którą wymierzył Spółce karę pieniężną w kwocie 10.000 zł w związku z naruszeniem obowiązku przewoźnika, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 (błąd winno być art. 8 ust. 1 - przypis Sądu) ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (Dz. U. z 2017 r., poz. 2332 z późn. zm.; obecnie: Dz. U. z 2020 r. poz. 859), zwana dalej też "ustawą".

Wyżej wymieniona decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu 2 sierpnia 2018 r. o godz. 10:05 na opolskim odcinku autostrady A4 (MOP w [...]), inspektorzy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, w ramach kontroli przewozu towarów, o której mowa w art. 13 ustawy, zatrzymali do kontroli środek transportu składający się z ciągnika siodłowego o nr. rejestracyjnym [...] i naczepy ciężarowej o nr. rejestracyjnym [...]. Właścicielem ciągnika była firma B sp. j. z siedzibą w [...], natomiast właścicielem naczepy ciężarowej była C sp. z o.o. Oddział w [...] z siedzibą w [...]. Przedmiotem przewozu był towar o kodzie CN 1511 o masie brutto 25000 kg (netto: 24980 kg) czyli olej palmowy. Przewożony towar został zgłoszony do rejestru służącego monitorowaniu drogowego przewozu towarów pod numerem [...]. Według danych zawartych w tym zgłoszeniu, podmiotem wysyłającym był D z siedzibą w [...] w [...], podmiotem odbierającym E GmbH z siedzibą w [...], a przewozu dokonywała firma A Sp. z o.o. z siedzibą w [...], która posiadała zezwolenie drogowe nr [...]. Transport miał odbywać się pojazdem o nr. rej. [...] i naczepą o nr. rej. [...]. Rozpoczęcie przewozu nastąpiło w [...] w miejscowości [...] w dniu 31 lipca 2018r. o godz. 18:14, wjazd na terytorium [...] nastąpił w dniu 1 sierpnia 2018r. o godz. 12:35. W trakcie transportu nastąpiła zamiana ciągników w miejscowości [...] w dniu 2 sierpnia 2018r. o godz. 6:00. Zakończenie przewozu towaru nastąpiło w miejscowości [...] w dniu 3 sieprnia 2018r. o godz. 8:30.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00